Op de gemeenteraad van dinsdag 27 februari 2024 zal Filip Van de Winkel van CD&V Aalst een interpellatie doen over het idee om een ondergrondse fietsenstalling onder de Aalsterse Grote Markt te creëren. “Het staat in de sterren geschreven dat de komende jaren de rol van de fiets steeds groter zal worden als vervoermiddel in en rond onze stad. Wij juichen dit ten zeerste toe. Al maar meer burgers vinden het gemakkelijker én geraadzamer om de binnenstad te bereiken met hun tweewieler, eerder dan de auto te nemen en zich ergens in het centrum vast te rijden. Deze evolutie dient nauwgezet te worden opgevolgd. Wat zijn de gevolgen? Als meer fietsen tot in het centrum doordringen, dan moet er ook meer accommodatie worden voorzien om de groeiende groep van tweewielers een stallingsmogelijkheid te geven, beter dan dat ze kriskras over de centrumstraten worden verspreid.
We tellen al enkele stalling mogelijkheden in Aalst-centrum. De dubieuze reputatie van de NMBS-fietsenstalling aan het station is ons gekend én een doorn in het oog. De kleine fietsenstalling aan Utopia biedt enkele plaatsen aan, maar wordt ook niet – spijts camerabewaking – als de meest beveiligde faciliteit beschouwd. Een nieuwe stalling mogelijkheid zit, met de aanpak van de pupillensite, in de steigers en dat is zeker een goede zaak!
In mijn zoektocht naar degelijke fietsenstalling voorzieningen in Vlaanderen viel mijn oog o.a. op de ondergrondse fietsenstalling onder het Operaplein te Antwerpen. Wat een model! Traliehekkens, beveiligde poorten, ID-lezers bezorgen de fietser een hypergerust gevoel wanneer die daar zijn stalen ros wil stallen. Ik ben van oordeel dat stilaan de tijd rijp is om hier in Aalst nog beter te doen! Ik kijk hiervoor richting Ground Zero, de Grote Markt. Er staat de komende jaren sowieso een grondige renovatie van het Grote Marktplein op het programma. Is dit dan niet hét momentum om een renovatie van het plein te koppelen aan het aldaar creëren van een grote ondergrondse fietsenstalling?
Waar exact deze accommodatie komen moet, is voer voor nadere studie. Wij hebben de mogelijkheid om, pal in hartje centrum, een exemplum te creëren waar men van heinde en verre zal naar komen kijken. Een in- en uitgang van een ondergrondse hyperbeveiligde fietsenstalling temidden van tal van terrasjes zorgt echt wel voor de beste sociale controle die men kan dromen. Ondergronds wordt daarenboven gezorgd voor de beste ingrepen ter bestrijding van eventuele diefstallen: gecompartimenteerde ruimtes, gesloten poorten die enkel met identificatie kunnen worden geopend, camera’s, hoogwaardig aanbod ook voor het stallen en ev. laden van elektrische fietsen… we kunnen hiervoor ook te rade gaan in Nederland?
Of deze stalling geëxploiteerd moet worden onder de vleugels van de stad of onder privé vleugels, dit kan worden bestudeerd en bevraagd bij andere steden die ons voorafgingen in dergelijk project. Belangrijkst is dat de fietsende burger voortaan – voor ev. een minieme bijdrage – met een gerust gevoel naar de stad kan fietsen en met zekerheid kan stellen dat hij/zij ook met dezelfde fiets terug naar huis zal rijden.”