Federale regering keurt financiering parkeertoren goed…

Plannen parkeertoren station Geraardsbergen Persregio DenderDe Federale regering zet het licht op groen voor de bouw van een parkeertoren in de buurt van het station te Geraardsbergen. De ministerraad van 2 februari 2018 had een principieel akkoord bereikt over de meerjareninvesteringsplannen en de strategische meerjareninvesteringsplannen van de NMBS en Infrabel om het verplichte raadplegingsproces te lanceren. De ministerraad van 15 juni 2018 keurde op voorstel van minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen François Bellot, en na de verplichte adviesverstrekking, de meerjareninvesteringsplannen 2018-2020 en de strategische meerjareninvesteringsplannen 2018-2031 formeel goed. Daardoor wordt een belangrijke investering voor Geraardsbergen verankerd.

Het station Geraardsbergen is een belangrijk vertrek- en eindstation in het GEN en het grootste station in de regio met verbindingen naar Gent,Denderleeuw, Edingen, Schaarbeek en Doornik. De parkeercapaciteit is verspreid over 11 terreinen in eigendom van NMBS, lnfrabel en de stad. In totaal is er een capaciteit van ca. 440 parkeerplaatsen beschikbaar waarvan ca. ¼ betalend. De verzadigingsgraad bedraagt meer dan 90%. De bestaande perroninfrastructuur is verouderd en in slechte staat.

Met de definitieve goedkeuring van het strategisch meerjareninvesteringsplan, is de vrijmaking van investeringskredieten voor het station van Geraardsbergen, een realiteit. Jarenlang hebben we ervoor gevochten. De algemene doelstelling van het project is de site uit te bouwen tot een volwaardig multimodaal knooppunt. Specifieke doelstellingen van het deelproject perrons zijn het realiseren van integrale toegankelijkheid, het verbeteren van de kwaliteit van het onthaal reizigers, het verhogen van de veiligheid op de perrons en het faciliteren van de overstapmogelijkheden. Het project voorziet de modernisering van de verouderde perroninfrastructuur(vernieuwen perrons en luifels), de realisatie van een voetgangersbrug met liften. De doelstelling van het deelproject parking is het afstemmen van de parkeercapaciteit op de vraag en het concentreren van de parkeer capaciteit op 1 plaats dicht bij het station. De deelprojecten passen in de ruimtelijke visie ontwikkeld in het masterplan van december 2014.

Het gaat hem hier over een realisatie van een parkeergebouw van 500 tot 600 plaatsen. Het vernieuwen van de perrons van 28cm naar 75cm; Nieuwe luifels; 12 nieuwe schuilhuisjes; Een nieuwe perronuitrusting: windschermen, zitjes, communicatie, verlichting. Lichting; Een nieuwe toegang tot de perrons via een voetgangersbrug uitgerust met 5 liften. De bouw van het parkeergebouw vangt aan in 2022, en moet uiteindelijk klaar zijn tegen 2025. De perrons worden aangepakt vanaf 2024, en zouden moeten voltooid zijn uiterlijk 2027. Voor de parkeertoren is in 2020 al een bedrag voorzien van 1,09 miljoen euro voor de voorbereidende studies en de opmaak van het aanbestedingsdossier. De totale investering van de toren wordt geraamd op 13 miljoen euro en is voorzien tot 2025. Voor de perrons bedraagt het investeringsbedrag 12,5 miljoen euro. In totaal een financiële injectie dus van 25 miljoen euro.

Door de regeringsbeslissing  en de beslissing van de Raad van Bestuur van de NMBS is de realisatie van het parkeergebouw nu echt ‘vertrokken’. Wetende en beseffende hoeveel inspanningen dit heeft gekost en -vooral- hoe belangrijk dit dossier voor Geraardsbergen is, ben ik uiterst tevreden dat deze trein op het goed spoor staat. Belangrijkste punt is nu  dat de verdere financiering verzekerd blijft (2021 en volgende). Ook daar zal ik mijn schouders onderzetten. Anderzijds laten we ook het dossier van de in slechte staat verkerende en onveilige perrons van Viane-Moerbeke niet los.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *