De waarnemend gouverneur stelt traditiegetrouw de week vóór de Ronde de veiligheidsmaatregelen voor die de bestuurlijke overheden, de politie en alle andere (veiligheids)partners genomen hebben. Automobilisten zullen allicht hinder ondervinden van de afgesloten afrit in De Pinte op de E17, en worden aangeraden om de afrit Deinze te nemen vanuit het noorden en Waregem vanuit het zuiden. Genodigden worden naar de afrit Kruisem geleid. Als alternatief kunnen supporters gebruik maken van de extra treinen die ingelegd worden tussen Gent-Sint-Pieters en Ronse. Wielerliefhebbers kunnen vlot en veilig van het station en vanaf de randparkings via gratis pendelbussen, naar de feestzones in Oudenaarde, Kluisbergen of Ronse. Tot slot kunnen fietsers gebruik maken van de fietssnelwegen en verschillende fietsroutes kiezen.
Waarnemend gouverneur Detollenaere wil alle chauffeur-wielerliefhebbers herinneren aan hun verantwoordelijkheid achter het stuur. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) zal opnieuw campagne voeren en zoveel mogelijk bestuurders de belofte laten maken om niet te drinken als men rijdt. Wie de belofte maakt en na afloop van de Ronde negatief blaast, maakt kans op mooie prijzen. Naast deze preventieve aanpak, is er ook een repressieve aanpak door politie en parket om de verkeersveiligheid te verhogen. De politie zal dus opnieuw controleren op snelheid én alcohol. Het modelbesluit voor de burgemeesters dat de randevenementen regelt, werd bijgestuurd. De organisatoren moeten bij hun aanvraag enkel een inplantingsplan meesturen. Op basis van de lokale risico-analyse kan de lokale veiligheidscel meer plannen en maatregelen eisen. Dit versterkt tevens de rol van de lokale multidisciplinaire veiligheidscellen, en laat meer maatwerk toe. Op basis van deze besluiten werden 14 veiligheidszones ingesteld in Oost-Vlaanderen en zullen er 129 randevenementen plaatsvinden langs het volledige parcours. Wat de beveiliging van het luchtruim betreft worden dezelfde maatregelen genomen als vorig jaar, inclusief een droneverbod in de rand van het parcours.
Het concept rond de noodplanning blijft onveranderd. De lokale veiligheidscellen hebben hun risico-analyses uitgevoerd en de nodige afspraken gemaakt met de organisatoren van randevenementen. De diensten van de gouverneur hebben opnieuw een interprovinciaal Bijzonder Nood- en Interventieplan opgemaakt, en tijdens de Ronde zullen verschillende commandoposten opnieuw met elkaar in verbinding staan. Ze worden daarbij ondersteund door ICMS waar een logboek en kaartmateriaal met elkaar worden gedeeld. Op initiatief van mijn diensten en in samenspraak met de gemeentebesturen, zal gedurende 3 dagen in real-time gemeten worden hoeveel volk er langs het parcours opgesteld staat. Deze meting moet informatie opleveren om een efficiëntere inzet van de hulpdiensten te realiseren. Maar het kan de besturen ook toelaten om bv. de shuttlediensten anders te organiseren. De aantallen in de veiligheidszones van Geraardsbergen, Oudenaarde, Kluisbergen en Ronse zullen afzonderlijk gemeten worden.
In Oudenaarde en Kluisbergen zal er een verdere analyse gebeuren van deze bezoekers in het kader van city-marketing. Het centraal infonummer 078/05 10 80 is opnieuw geactiveerd sinds 20 maart. Daar kan iedereen met vragen over de Ronde terecht, en dit in 3 talen. De mensen die als backoffice fungeren kunnen ook terugvallen op een vaste structuur die op vraag van de diensten van de gouverneur door de meeste gemeentelijke websites gehanteerd wordt.
Ook de organisatie zet in op veiligheid. Tijdens de wedstrijd beveiligen zo’n 1950 signaalgevers, 140 mobiele signaalgevers, en 190 hulpverleners het parcours, samen met de talrijke politie- en hulpverleningsdiensten. In de rand van het parcours zorgen nog eens 385 stewards en 330 beveiligingsagenten voor veiligheid. Maar de organisatie is zich er van bewust dat ook de supporters hun medewerking moeten verlenen om het evenement veilig te laten verlopen. Zij doet daarom een oproep om voorzichtig te zijn op en naast het parcours, en om het geproduceerde afval te dumpen in de daartoe voorziene recipiënten.
Peloton sluit opnieuw een convenant af met de gemeenten langs het parcours. In dat convenant worden afspraken gemaakt rond het maximaal aantal toegelaten deelnemers (16 000). Om dit aantal te bewaken zullen bepaalde stukken van het parcours opnieuw exclusief voorbehouden zijn voor deelnemers van het evenement. Reeds op vrijdag worden de Oude Kwaremont en de Paterberg verkeersvrij gehouden voor de voorbereiding van de evenementen. Ook Peloton zet zo’n 450 seingevers, 30 stewards en nog eens 600 medewerkers in om dit event in alle veiligheid te laten verlopen. Ook zij hebben extra aandacht voor het milieu, en plaatsen daarom 300 afval – en rolcontainers en 208 mobiele toiletten langs het parcours. De deelnemers van ‘We ride Flanders’ worden ook opgeroepen om de wegcode te respecteren, hoffelijk te zijn voor elkaar en geen afval te verspreiden. 7 opkuisteams zorgen er na het evenement voor dat alle sites er netjes bij liggen voor de Hoogmis van Vlaanderen op zondag.