Over Carnaval is al heel wat gezegd en geschreven. Online vind je tal van afbeeldingen, video’s en teksten. In de bibliotheek is een heel deel gewijd aan carnaval. Maar hoe pak je het aan in de klas? “Voor leerkrachten kan een handig overzicht met alle info interessant zijn. Daarom biedt Erfgoedcel Denderland vanaf nu een uitgebreid antwoord op de vraag hoe je in je klas start met het vertellen over carnaval,” zeggen schepen van Erfgoed Sarah Smeyers (N-VA) en schepen van Toerisme Caroline De Meerleer (N-VA), die ook het voorzitterschap van Erfgoedcel Denderland op zich neemt. Op het nieuwe online platform bundelt Erfgoedcel Denderland interessante en toegankelijke info over de carnavalstradities in Denderland. Aalst Carnaval is natuurlijk de grootste, maar er is ook aandacht voor de carnavalsvieringen van bijvoorbeeld Ninove, Lede en Denderleeuw. Carnaval is immers een traditie die in heel Vlaanderen (en ver daarbuiten) leeft.
Michaël Van Houtte, erfgoedconsulent bij de Erfgoedcel, legt uit: “Na een bevraging bij leerkrachten uit de hele regio, bleek er vooral nood aan heldere informatie over verschillende aspecten van carnaval. Waarom vieren we carnaval? Wat zijn de historische wortels van dit bijzondere volksfeest? Welke zijn de typische carnavalsfiguren? Hoe zien de stoeten eruit? Wie zijn de reuzen? Kan en mag alles wel met carnaval? Mogen we met alles lachen? Met bondige teksten, afbeeldingen en video’s geven we een antwoord op al deze vragen.”
Ook schepen van Erfgoed Sarah Smeyers (N-VA) is enthousiast: “Het spreekt voor zich dat carnaval van onschatbare waarde is voor ons cultureel erfgoedlandschap. Niet alleen is het uniek voor Vlaanderen, het is uniek in gans de wereld. Onze jeugd op een verantwoorde manier laten kennis maken met het veelzijdige karakter van Vastelauved, is dus een zeer goede zaak.”
Het online platform biedt meer dan enkel informatie over carnaval. Leerkrachten krijgen ook de mogelijkheid om lesvoorbereidingen met elkaar te delen. Michaël: “Heel wat leerkrachten hebben al boeiende lessen of projecten over carnaval uitgewerkt en willen die graag delen met collega’s. Dat willen we uiteraard ten volle ondersteunen. Bij deze ook een oproep: heb je al een carnavalsles of -project voor je klas of school uitgewerkt, en wil je dit delen met collega’s, geef ons zeker een seintje!”
Er worden ook opleidingen voor leerkrachten georganiseerd binnen de Academie voor Carnavalskunsten. Zo is er de nascholing “roiteklasjen voor leerkrachten”, waarbij het beschilderen van ruiten het startpunt vormt voor een project over carnaval op school.
Schepen van Toerisme en toekomstig voorzitter van Erfgoedcel Denderland Caroline De Meerleer (N-VA) is ervan overtuigd dat de carnavalsmicrobe van kinds af aan wordt meegegeven. “Sommige kinderen krijgen het van thuis met de paplepel mee omdat de ouders carnavalisten zijn. Maar ook een begeesterende leerkracht of enthousiaste gids kan kinderen warm maken voor ons volksfeest. En daarvoor is een bezoek aan de carnavalsexpo van ’t Gasthuys Stedelijk Museum en de carnavalswerkhallen de ideale klasuitstap.” Op de website van Erfgoedcel Denderland vinden leerkrachten een overzicht van mogelijke klasuitstappen in het thema van carnaval. Reservaties zijn mogelijk via Visit Aalst. Alle informatie vind je op erfgoedceldenderland.be/carnavalvoorleerkrachten