De Provincie Oost-Vlaanderen kent een subsidie toe van 15.600 euro voor de heraanleg van een trage weg voor wandelaars en fietsers tussen de Kraainestraat en de Oudenaardsesteenweg ter hoogte van het station van Erpe-Mere. De heraanleg is erg welkom voor de pendelaars en schoolgaande jeugd. Toch zal ook na de voorziene afronding van de heraanleg (bij het begin van de zomer) het werk nog niet af zijn. De heraanleg kadert in de uitvoering van het tragewegenplan waarover de gemeente Erpe-Mere beschikt sinds 2012. Over een traject van circa 600 meter wordt de trage weg halfverhard. De totale kostprijs van de werken bedraagt 39.000 euro waarvan 40 % door de provincie gedragen wordt.
De Provincie Oost-Vlaanderen wil iedereen aanmoedigen om voor korte verplaatsingen en recreatie gebruik te maken van het trage wegennetwerk. Hiertoe ondersteunen we gemeenten bij de heraanleg van trage wegen”, zegt Riet Gillis (GROEN), provinciaal gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit. De heraanleg van de trage weg is erg goed nieuws voor pendelaars en scholieren, maar toch heeft de verbinding nog veel meer potentieel en ook de drukke Oudenaardsesteenweg vormt nog een belangrijk knelpunt in de bereikbaarheid van het station. Het is de bedoeling dat de trage weg ook verbonden wordt met de aangrenzende bedrijvenzone. Het gemeentebestuur van Erpe-Mere onderzoekt op dit moment samen met streekontwikkelaar SOLVA de meest geschikte plaats om deze verbinding te realiseren.
Op dit moment is er ook nog geen oversteekplaats op de gewestweg om op een veilige manier het station te kunnen bereiken. De realisatie van deze oversteekplaats valt onder de bevoegdheid van de Administratie Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse Overheid. Deze oversteek is ook heel belangrijk in functie van de aansluiting met de fietssnelweg F414 tussen Aalst en Zottegem die de komende jaren door de Provincie verder ontwikkeld wordt. Werk aan de winkel dus voor de gemeente, Solva en AWV!