Deze morgen werden in het Aalsterse stationsgebouw de plannen voorgelegd in verband met de aanleg van een nieuwe onderdoorgang die zich opdringt, de werken zouden normaal starten begin 2016. De nieuwe doorgang moet er voor zorgen dat de pendelaars en de reizigers zich comfortabeler tot de perrons kunnen begeven. De huidige tunnel wordt verbreed tot een 10 meter brede voetgangers- en fietsdoorgang waar niet alleen trappen, maar ook een lift zal voorzien zijn. Ook de pendelparking zal aangepakt worden. Er komt een parkeergebouw voor 900 auto’s, een overdekte fietsenstalling met 750 plaatsen, een nieuw (Dender)plein, projectontwikkeling en een ‘galleria’-gebouw met kantoren voor NMBS-personeel. Het project komt er nadat eind 2001 de stad Aalst, De Lijn, de NMBS, de Post en NV Amylum de handen in elkaar sloegen. Er werd een internationale wedstrijd uitgeschreven met architectenbureau Christian Kieckens Architects als laureaat. Dit bureau werkte een masterplan uit voor het station en de hele omgeving daar rond. Het plan werd ingedeeld in 12 deelprojecten, die zowel linker- als rechteroever van de stad nieuwe mogelijkheden geven. De nieuwe onderdoorgang en de verfraaiing van de pendelparking zijn dus een nieuwe stap in de heropwaardering van de stationsbuurt. Het station Aalst wordt tegen voorjaar 2018 uitgebouwd tot een mobiliteitsknooppunt met vlotte overstap naar ander openbaar vervoer, voldoende parking voor auto’s en fietsen. Het station Aalst telt dagelijks gemiddeld 7.112 instappende treinreizigers.