Waarom zou ik voor een plug-inhybride kiezen? Een plug-inhybride kan zowel op elektriciteit als op benzine of diesel rijden. Het voordeel in het gebruik is dat hij een ‘comfortabeler’ rijbereik heeft dan een zuivere elektrische wagen omdat hij altijd op de verbrandingsmotor kan overschakelen. Maar wie vrij consequent de elektrische motor voor korte afstanden gebruikt, kan de CO2-uitstoot in belangrijke mate reduceren. In tegenstelling tot voor een volledig elektrisch voertuig moet voor een plug-inhybride wel belasting op in verkeerstelling (BIV) worden betaald. Maar omdat de CO2-waarden die voor de berekening worden gebruikt een stuk lager liggen dan die voor wagens op fossiele brandstoffen, is de BIV veel beperkter. Ook voor de jaarlijkse verkeersbelasting houdt de beperkte CO2-uitstoot het bedrag een goed eind lager.
Tot 1 juli 2023 blijft de plug-inhybride als bedrijfswagen 100 procent fiscaal aftrekbaar. Wie bestelt sinds 1 januari 2023 ziet de aftrekbaarheid van de brandstofkosten wel beperkt tot maximaal 50 procent. Dat moet plug-inrijders aansporen zo veel mogelijk in elektromodus te rijden. Plug-inhybrides besteld tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 vallen onder de overgangsregeling van diesel- en benzinewagens.
Vanaf 2025 daalt hun fiscale aftrekbaarheid jaarlijks met 25 procent, om tot nul herleid te worden in 2028. Voor wie na 2026 nog een nieuwe plug-inhybride bestelt, is er helemaal geen fiscale aftrek meer, net zoals bij alle andere wagens waar nog CO2 uit de uitlaat komt.
Waarom zou ik voor een hybride kiezen? De ‘simpele’ hybride auto laadt zijn batterij op terwijl hij rijdt en wordt niet aan het elektriciteitsnet opgeladen. De elektrische motor wordt pas aangesproken als u traag rijdt. Dat soort wagen is in de eerste plaats bedoeld voor stadsverkeer en voor wie veel in de file staat.
Door de combinatie van een verbrandingsmotor met een elektrische motor ligt de CO2-uitstoot lager dan bij een gewone benzinewagen. Fiscaal gesproken wordt een hybride wagen volledig op dezelfde lijn gezet als een benzinewagen.
Wie als particulier tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 thuis een laadstation plaatst, zal kunnen rekenen op een belastingvermindering. Die geldt zowel voor eigenaars als voor huurders. Wie die investering tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 doet, zal kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45 procent. Dat tarief daalt naar 30 procent in 2023 en 15 procent in 2024. Het bedrag waarop de belastingvermindering wordt verleend, is beperkt tot 1.500 euro per belastingplichtige.
Maar niet iedereen kan zomaar een laadpaal voor de deur installeren. Daarom worden ondernemingen ook gestimuleerd om vrij toegankelijke laadpalen te installeren. Als zij die investering tussen september 2021 en 31 december 2022 doen, kunnen ze 200 procent van de kosten aftrekken. Voor de periode januari 2023 tot 31 augustus 2024 geldt een kostenaftrek van 150 procent. Voorwaarde is dat die laadinfrastructuur vrij toegankelijk is voor derden, ofwel tijdens ofwel buiten de normale openingstijden.