Eindelijk, na heel wat woelige wateren te hebben door zwommen, is gisteren de eerste spadesteek gestoken voor de gloednieuwe brandweerkazerne voor de voorpost afdeling Sint-Lievens-Houtem op de Letterhoutemse Keiberg. Vandaag, resp. dinsdag 8 oktober 2024, werd door de voorzitter van de brandweerzone Vlaamse Ardennen, burgemeester van Oudenaarde, Marnic De Meulemeester (Open VLD), burgemeester Tim De Knyf (NH) en de Lt. Hans De Vijlder de eerste symbolische spadesteek gestoken. De werken zelf beginnen op maandag 14 oktober. Men hoopt de nieuwe kazerne in gebruik te kunnen nemen vanaf de zomer van 2025.
Enkele jaren geleden werd door de Zone-raad Vlaamse Ardennen de goedkeuring gegeven om de Kazerne afdeling Sint-Lievens-Houtem op de Keiberg in Letterhoutem te verbouwen en te vernieuwen. Deze kazerne heeft dringend nood aan een opfrissing. Daarom werd door de zone-raad het licht op groen gezet. Het architectenbureau DAT uit Herzele en Zottegem kreeg de toewijzing om de plannen te tekenen. De brandweerkazerne bestaat op dit moment uit enkele aaneengeschakelde volumes die aan de garage aangrenzen. De gebouwen die tussen de woning en garage staan zouden afgebroken worden terwijl de garage zelf blijft bestaan voor drie stalplaatsen. Het rechtse deel van die garage wordt gesloopt. Op deze manier kan de garage gebruikt worden tijdens het werken.
De constructie van het nieuwe gebouw zou vertrekken vanuit het bestaande dak. Zo wordt de garage vergroot en worden er twee bijkomende stalplaatsen gecreëerd. Zo willen ze dat er voldoende volume en ruimte wordt voorzien en wordt hierdoor het dakvlak verhoogd. Zo maken ze hierbij het rechtse gedeelte steiler om op deze manier een betere aansluiting te krijgen bij het nieuwe volume. De verruimde garage zal perfect aansluiten op het opgetrokken dakvlak en zal zo een nieuw geheel vormen. Aan de rechterzijde van de kazerne zal een luifel aangebracht worden. Deze zal dienstdoen voor het afspuiten en het aanvullen van de brandweerwagens. De achterzijde van het complex wordt uitgebreid met een gelijkvloerse verdieping. Deze plaats zal gebruikt worden voor het opslaan van goederen, om hun kledij te drogen en als werkplaats. De poorten in de voorgevel zullen gepositioneerd worden volgens een gelijke ritmiek die voor de nodige rust zal zorgen in het nieuwe volume. Glazen poorten en polycarbonaat zullen ervoor zorgen dat er veel meer lichtinval is in de garage en de polyvalente de ruimte. De rest van het terrein wordt voorzien van de nodige parkeerplaatsen en een manoeuvreer zone.
In het voorjaar kocht de gemeente Sint-Lievens-Houtem een woning die aan de kazerne grenst, men betaalde hiervoor 325.000 euro. Hiermee kon de gemeente de uitbreiding van de kazerne van de brandweerpost Sint-Lievens-Houtem in een stroomversnelling laten gaan. Er werd met de bewoonster een deal gesloten om haar bezwaar tegen de vernieuwing van de brandweerkazerne te laten vallen. Zo mocht de bewoonster er nog maximaal twaalf maanden blijven wonen na de ondertekening van de akte en betaalt ze op dit ogenblik een afgesproken huurprijs. De woning zal later gebruikt worden als Lokaal Opvang Initiatief. Het centrum Sint-Lievens-Houtem is voor de bewoners gemakkelijk te bereiken via de trage weg die van Keiberg tot het centrum loopt.
De voorpost van Sint-Lievens-Houtem die geleid wordt door Lt. Hans De Vijlder, vierde enige tijdje geleden zijn 40-jarig bestaan en is sinds 1 januari 2015 een volwaardige brandweerpost geworden in de brandweerzone Vlaamse Ardennen. Voorheen werd de werking gesuperviseerd door de stedelijke brandweer van Zottegem. De post is verantwoordelijk voor iets meer dan 10.000 inwoners, verdeeld over een oppervlakte van 27 vierkante kilometer, en komt tussen in Sint-Lievens-Houtem, Zonnegem, Vlierzele en Letterhoutem. Niettemin, de post is de kleinste post (in oppervlakte en manschappen) van de zone kennen de brandweermannen weinig rust. De post is bemand door 1 officier, 2 onderofficieren en 16 brandweermannen, die jaarlijks zo’n 120 oproepen per jaar afhandelen. De post beschikt over 1 autopompen voor de inzet bij brand, verkeersongevallen of overige complexe technische interventies (met schaar, spreider, ram, en stabilisatiemateriaal om personen uit voertuigen of machines te evacueren) en eveneens ongevallen met gevaarlijke stoffen. Ze hebben 1 tankwagen met een capaciteit van 8000 liter om onmiddellijk watertoevoer te voorzien in gebieden met een beperkte water doorloop. Eén logistiek voertuig, uitgerust met diverse materialen om bijvoorbeeld wateroverlast, stormschade of diverse verontreinigingen te neutraliseren en ze bezitten 1 gloednieuwe personeelswagen, welke gebruikt wordt voor diverse verplaatsingen van manschappen of personen in nood.
(Foto: GC)