Een jaar op voorhand beginnen de koppels al te plannen, want een feestzaal vinden, een trouwoutfit kiezen, maar vooral ook de datum en het uur van de burgerlijke huwelijksplechtigheid vastleggen gebeurt best zo snel mogelijk. Bij de organisatie van een huwelijk komt heel wat kijken. Daarom maakt de stad Aalst een van die praktische zaken vanaf nu makkelijker. “Het vastleggen van de huwelijksdatum kon al via een simpel mailtje naar de stad. Maar sinds vandaag kan ook de officiële huwelijksaangifte gewoon van thuis gebeuren. Koppels die wensen te huwen krijgen de keuze of ze deze aangifte al dan niet digitaal wensen te doen, maar ze hoeven dus niet meer fysiek langs te komen in het Administratief Centrum. Op die manier kunnen we hen in volle huwelijksvoorbereiding ontzorgen,” zegt schepen van Burgerlijke Stand Caroline De Meerleer (N-VA).
Wie zijn of haar huwelijk online wil aangeven, kan dit doen via de stads website (‘Burgerzaken en documenten’), vervolgens klikken op ‘huwelijksaangifte’ en dan doorklikken op ‘digitale huwelijksaangifte’. Na aanmelding op Mijn Burgerprofiel kan het koppel via de knop ‘huwelijksaangifte starten’ alle vereiste gegevens invullen. Voor alle duidelijkheid nog even meegeven dat de wet hiermee niet verandert. Een huwelijksaangifte dient nog steeds ten vroegste zes maanden en ten laatste veertien dagen voor de geplande trouwdatum te gebeuren. Deze digitale aangifte werd mogelijk gemaakt dankzij het subsidieprogramma ‘Gemeente zonder gemeentehuis’, een Vlaamse Veerkracht-project binnen het relance beleid van de Vlaamse Regering.