Duaal onderwijs in Duitstalige Gemeenschap…

Zawm Zentrum fur Aus und Weiter Persregio DenderEen delegatie Vlaamse parlementsleden en de leertijd coördinator van SYNTRA Midden-Vlaanderen brachten op vrijdag 19 juni jongstleden een bezoek aan het ‘Zentrum für Aus- und Weiterbildung’ in Eupen. Dit bezoek had als doel het achterhalen waarom het duaal leersysteem in ons Duitstalig landsgedeelte zo’n spectaculaire opmars heeft gekend in de voorbije tien jaar. Het duaal onderwijs, waarbij leren en werken gecombineerd wordt, vindt in Vlaanderen voorlopig niet dezelfde weerklank als in de Duitstalige gemeenschap. Per inwoner zijn er in het Duitstalig landsgedeelte 10 maal zoveel leerjongeren als in Vlaanderen of Wallonië. De verklaring: de Duitstalige gemeenschapsoverheid gelooft in de aanpak van de leertijd-centra. Ook in Vlaanderen is het praktijkgericht werkplekleren een opportuniteit voor jongeren vanaf 15 jaar, die snel werk willen maken van hun toekomst. Jongeren die arbeidsrijp zijn kunnen via de leertijd een stiel aanleren op de werkvloer én tegelijkertijd een diploma secundair onderwijs behalen. Dat de leertijd de ideale springplank is naar een job blijkt ook uit de cijfers: 85% van de leerjongeren heeft meteen een job na de opleiding. In Duitstalig België blijkt zelfs 95% van de leertijd-jongeren een job te vinden binnen de 6 weken na het afronden van de opleiding.

Momenteel bestaan er in Vlaanderen veel verschillende vormen van leren en werken die niet altijd even transparant zijn voor ouders, scholen en bedrijven. De Vlaamse regering wil daarom werk maken van een nieuw stelsel dat het huidige kluwen van leren en werken moet vervangen. “Het bezoek aan het succesvolle vormingsinstituut ZAWM in Eupen zal hopelijk inspirerend werken voor de implementatie van het duaal leren in ons secundair onderwijs.”, zegt David De Clercq leertijd coördinator van SYNTRA Midden-Vlaanderen. “Ik vind het alvast positief dat de politieke wil er is om te streven naar eenduidig statuut. Een eerste stap in de goeie richting zou alvast zijn om de leertijd de erkenning te geven die het verdient. Onze Duitstalige collega’s hebben alvast bewezen dat het systeem werkt.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *