In 2018 bundelden Du Caju Printing uit Erpe-Mere, BDMO uit Meulebeke en Hellyn Kartonnage uit Wielsbeke de krachten. De fusie van de drie verpakkings- en kartonspecialisten is ondertussen achter de rug, en op 19 maart presenteren ze hun nieuwe, gemeenschappelijke logo. Er is karton en dan zijn er de verpakkingen en presentatie-instrumenten die Du Caju Printing, BDMO en Hellyn elk afzonderlijk al een topreputatie opleverden. Ook wie er op het eerste zicht minder mee vertrouwd is, heeft ze zeker al gezien en zelfs in huis gehaald. Koekjes van Jules Destrooper, pralines van Godiva en Leonidas of een cursus in een ringmap van Syntra of Vives, ze zitten allemaal in karton dat door Du Caju, BDMO en Hellyn werd omgetoverd tot kwaliteitsvolle, hoogwaardige verpakking. Samen stellen de West- en Oost-Vlaamse ondernemingen 170 mensen tewerk en op zoek naar nog meer efficiëntie, innovatie en service, fusioneerden ze vorig jaar.
Tom Du Caju: ”Die bundeling van krachten leidt tot een nieuwe identiteit en die vanaf vandaag onder nieuw logo presenteren is symbolisch zeer belangrijk. Niet alleen naar onze klanten en de sector toe, ook voor onszelf en onze medewerkers. We verstuurden een aantal gadgets met nieuw logo naar onze klanten, zodat zij de primeur kregen, en op 19 maart komen we er tijdens het ‘NL Packaging Event’ in Amersfoort voor het eerst mee naar buiten.” Het nieuwe logo bevat de originele huiskleuren van de drie partners en in het fijne lijnenspel zijn een gestileerde doos, deksel en presentatiemap te herkennen. “Op die manier blijven de drie partners aanwezig, met hun eigen expertise en technische knowhow. De volgende vier jaar vergezellen de drie namen het logo en pas na die overgangsfase schakelen we over naar DUCAJU als nieuwe identiteit.”
Ook voor bestuurders Jan en Mieke Hellyn is het even aanpassen: “Tegelijk is het een nieuw begin. Du Caju, Hellyn en BDMO groeien al een tijd naar elkaar toe maar van drie ondernemingen een nieuw geheel maken, doe je niet van vandaag op morgen. Het hele proces vond ook voor ons een apotheose in het nieuwe logo, waar we meteen allemaal achter stonden”, aldus Mieke. Haar broer Jan vult aan: “Het gaat om familie-ondernemingen, met een eigen geschiedenis, en de integratie in een groter geheel betekent een nieuw verhaal. En de keerzijde van ‘iets nieuws’ is meestal dat er iets anders ophoudt. Zo gaat dat. Anderzijds is de fusie natuurlijk een verhaal van vooruitgang en toekomst.” Geert Casselman, CEO van BDMO, verduidelijkt: “Het was nooit de bedoeling om alleen een optelsom te maken. Het resultaat is dan ook veel meer dan de drie oorspronkelijke delen. Du Caju, Hellyn en BDMO waren al complementaire ondernemingen, elk met hun specialisaties, en door de krachten te bundelen en als eenheid naar buiten te treden, kunnen we dat nog veel beter stroomlijnen.”
De krachtenbundeling zal organisatorisch nog tot een aantal ingrepen leiden, onder meer met een nieuwe productie-unit in Meulebeke en een uitbreiding in Erpe-Mere.