Enkele geëngageerde Aalsterse ondernemers en UNIZO Aalst organiseren samen vier keer een Donkere Donderdag in november. Op die dagen houden zij hun onderneming of handelszaak open met een minimum aan energieverbruik. De lichten en de verwarming gaan uit of een flink stuk lager, maar klanten blijven uiteraard even welkom. De initiatiefnemers roepen zoveel mogelijk ondernemers op om mee te doen en zelf ook een actie in te plannen onder de noemer #donkeredonderdag op één van de vier donderdagen in november (3, 10, 17 en 24 november). “De energieprijzen gaan door het dak en ondernemers zijn genoodzaakt om die gestegen kosten door te rekenen aan de klanten. Met de organisatie van Donkere Donderdag slaan we drie vliegen in één klap. Ten eerste is deze actie een wake-up call voor onze ondernemers. Het is hoog tijd dat zij energiebesparende maatregelen nemen of – nog beter – zoek gaan naar structurele oplossingen. Ten tweede willen wij draagvlak creëren bij klanten en medewerkers. Terwijl de prijzen stijgen in hun favoriete handelszaak of onderneming, zal onder meer de temperatuur van de verwarming lager moeten als die onderneming economisch rendabel wil blijven. Ten slotte willen we ook draagvlak creëren bij de overheden. Zij moeten doortastende maatregelen nemen zodat onze ondernemingen deze crisis de baas kunnen, ” zegt Freek Van Neck, voorzitter van UNIZO Aalst.
“Zelf geconfronteerd met een enorme stijging van de energiekosten, nam ik samen met een aantal andere ondernemers dit initiatief. Wij doen een warme oproep naar andere ondernemers om deel te nemen met een eigen actie. Door alle initiatieven van alle deelnemende ondernemers te bundelen, willen we een krachtig signaal geven. Deelnemende zaken maken een statement door iedere donderdag in november een dag zonder of met zo weinig mogelijk energie te werken, “zegt Klaas De Brucker, zaakvoerder van de Schreef en één van de initiatiefnemers.
Donkere Donderdag is een initiatief van enkele geëngageerde Aalsterse ondernemers en UNIZO Aalst. Wil jij samen met De Schreef, Bakkerij Verleysen, Groep Thoen, Sint Annakring, Carrefour Market, Nieulandt Recycling, Café de Paris, Interius advocaten, Noodlz, Hier, ’n Arrivée deelnemen?
Meedoen kan door je initiatief te melden op de speciaal ontwikkelde webpagina en het ook te delen op sociale media.
Enkele voorbeelden van acties:
- “BYOC”: Bring Your Own Candle (in veilig recipiënt) want de lichten blijven gedoofd;
- Zonder verwarming, dus in winteroutfit komen werken en dekentjes aanbieden aan de klanten
- Een dag geen versterkte muziek spelen in je zaak, maar een fanfare, een koor, ‘nen trekzak’,… voor sfeer laten zorgen.
- Aangepaste maaltijden en dranken serveren
Deelnemende ondernemingen kunnen een affiche en ander communicatiemateriaal downloaden en ophangen in hun zaak of bedrijf.