Annemie Merckx, docent wiskunde in de lerarenopleiding van Odisee Aalst bezocht samen met Marleen Duuerloo (VSKO) enkele scholen in Zambia om hen te helpen bij de ontwikkeling van een ondersteuning- en trainingsprogramma rond wiskunde-initiatie. De bezoeken aan het Instituut voor Lerarenopleiding van Kitwe en van Livingstone, en de ontmoetingen met de lectoren gaven hen een goed overzicht, van hoe de lerarenopleiding voor het kleuteronderwijs is georganiseerd in Zambia. “Erg boeiend waren ook de gesprekjes met de kleuters”, verteld Annemie Merx. Men bezocht vijf kleuterklassen zowel op het platteland als in de stad. Dit gebeurde gezamenlijk met de coördinatoren voor voortgezette professionele vorming van zowel Kitwe als Livingstone. Zambia had de twee Vlaamse experten uitgenodigd om inzicht te krijgen in de lokale kennis en praktijken. De meeste klaslokalen waren versierd met enkele zelfgemaakte didactische tekeningen, andere leermiddelen waren er weinig of niet te bespeuren. “De leerkrachten waren allemaal blij om te praten over hun uitdagingen in het onderwijzen van wiskundige initiatie”, aldus Annemie Merckx. Het was al snel duidelijk dat de belangrijkste uitdaging rond wiskundige initiatie voor de leerkrachten ligt in de lage capaciteit en de beperkte knowhow om de leermiddelen te gebruiken. Deze is nog groter dan het eigenlijke gebrek aan materiaal. Door het gebruik van spelletjes en lage kost leermiddelen probeerden we het verband tussen ‘spelen’ en ‘onderwijzen’ van wiskundige initiatie te tonen. Door wiskunde-activiteiten op te nemen in het kleuteronderwijs krijgen de kinderen al enkele elementaire concepten mee die zij later nodig zullen hebben. De jongste kinderen houden net zoals hier bij ons ook van spelletjes zoals daar zijn, verstoppertje, blokken opeen stapelen, constructies bouwen, enz…Een bijzonder leerrijk proces zo blijkt achteraf.
ADVERTENTIE
ARCHIEF