Pedagogische studiedagen missen hun effect, omdat ze vaak te vluchtig en te beperkt zijn. Dat zegt de Lerarenopleiding van hogeschool Odisee. “En dat kadert weer in een breder probleem: startende leraren worden te weinig begeleid en geprofessionaliseerd, met een grote uitval in de eerste vijf jaar tot gevolg”, stelt Johan De Wilde, docent en onderzoeker aan Odisee (Campus Aalst). “Daarom lanceren we, samen met Vlaamse universiteiten, hogescholen en koepelorganisaties, een grootschalige campagne om onze politici wakker te schudden: investeer meer in de begeleiding van beginnende leraren.” Johan De Wilde en zijn collega’s stellen zich vragen bij het nut van een pedagogische studiedag. “We geloven niet in het leereffect van een enkele workshop. Die draagt volgens ons niet bij tot een verandering in het onderwijs of een verbetering van de leerresultaten. Ze zijn te kort en te theoretisch en missen daardoor hun doel: leraren professionaliseren. Wij pleiten daarom zoveel mogelijk voor leertrajecten, met niet alleen studiedagen maar ook opvolging in de leslokalen. Zo zorgen we ervoor dat de professionalisering duurzaam is.”
Leerwinst boeken door betere startersbegeleiding. Het probleem van de studiedagen kadert in een breder issue: de begeleiding en professionalisering van startende leraren laat in Vlaanderen al jaren te wensen over. Het lerarenplatform, dat 3.350 starters werkzekerheid geeft van 1 oktober tot 30 juni, heeft daar nog niets wezenlijks aan veranderd. Daarom hebben de partnerorganisaties een manifest neergepend. “Daarin pleiten we voor een coherent beleid in drie stappen. In een eerste beweging moeten scholen hun starters vasthouden, goed onthalen en niet gewoon als depanneurs inschakelen. Want starters die in hun beginjaren van opdracht naar opdracht hoppen, haken al te vaak af, terwijl ons onderwijs juist meer leerkrachten nodig heeft”, aldus Johan.
Investeren in professionalisering. “De volgende stap die onze beleidvoerders moeten zetten, is meer investeren in professionalisering van de leraren in het algemeen en van de starters in het bijzonder. Scholen, pedagogische begeleidingsdiensten en lerarenopleidingen moeten de middelen krijgen om samen een coherent systeem van professionele vorming en coaching uit te bouwen. Enkel als we resoluut de eerste twee stappen zetten, kunnen we ook de derde zetten: leerwinst boeken bij onze leerlingen, en zo ons onderwijs verbeteren.”
Breed gedragen oproep. Het manifest werd al ondertekend door heel wat universiteiten, inclusief de VLIR, hogescholen en koepelorganisaties. Van groot belang is dat ook enkele ouderkoepels en de Vlaamse scholierenkoepel de actie steunen. “De ondertekenaars zijn geen klassieke politieke actoren, maar een brede groep van onderwijsprofessionals die wel een politiek doel nastreeft: de partijen die opkomen bij de verkiezingen van mei 2019 overtuigen van de nood aan een langetermijnvisie. Het is een kwestie van algemeen belang en dat vraagt om een ongewone actie van een ongewone groep.”
Meer info staat op www.startendeleraar.be. Daar kunt u onder meer het manifest lezen. Organisaties en burgers kunnen het ook tekenen.
Organisaties die de oproep steunen
· Hogescholen Odisee, Vives, Howest en PXL;
· UHasselt, KU Leuven, VUB, UGent en de Vlaamse Interuniversitaire Raad;
· Onderwijskoepels Katholieke Onderwijs Vlaanderen en OVSG;
· Ouderkoepels VCOV en KOOGO;
· Scholierenkoepel VSK.