Deze morgen zijn de werken in Erpe Mere aan de E40 gestart…

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is deze morgen gestart met de aanleg van een tijdelijke weg aan de noordzijde van de E40. Die werken hebben een impact op het verkeer. Het gaat concreet om de verbreding van de Lange Ommegangstraat en de Blauwenbergstraat om als tijdelijke snelweghelft richting Gent te dienen. Hierdoor zal het terrein tussen de E40 en de lokale straten worden ingenomen. Daarnaast bouwt de aannemer een tijdelijke brug van de E40 over de spoorweg. Deze ligt in het verlengde van de tijdelijke snelweghelft richting Gent, op het terrein tussen de E40 en de lokale straten. In de loop van november komt de brughelft van de E40 richting Brussel onder de sloophamer: tijdens het weekend 25 tot 28 november, van vrijdagavond 22 uur tot maandagochtend 5 uur. De afbraak van de brug Merestraat is gepland in de nacht van zaterdag 18 op zondag 19 november.

Tijdens deze werken zal het verkeer op de E40 richting Gent gedurende 2 maand op 2 versmalde rijstroken en 2 maand op 3 versmalde rijstroken rijden. De nieuwe situatie gaat maandagochtend 8 augustus in rond 5 uur. Het verkeer richting Brussel ondervindt geen hinder. Voor het onderliggende wegennet is er wel hinder. De Merestraat/Lange Ommegangstraat in het noorden en de Merestraat/Patrick Lanckmanstraat in het zuiden zullen onderbroken zijn.

Fietsers tussen Erpe en Aalst rijden om via de Kleine Ommegangweg, de Grote Zadelweg en Achtermaal. Tussen Mere en Aalst rijden ze via de Kloosterstraat, de Groeneweg, de Ediksveldestraat, de Strekstraat, de Rijdentstraat en de Nieuwenbroekstraat. Het gemotoriseerd verkeer rijdt zoveel mogelijk via de gewestwegen: R41, N9 (Gentsesteenweg) en N46 (Oudenaardsesteenweg).

De aannemer zal op 8 augustus meteen starten met het heien van damwanden langs het spoor. Grote heimachines slaan dan metalen profielen in de grond. Dit is nodig voor het bouwen van de tijdelijke brug. Deze werken zullen overdag plaatsvinden, maar deels ook ’s nacht. De nachtelijke werken zijn noodzakelijk omdat ze dicht bij het spoor gebeuren. Uit veiligheidsoverwegingen zijn deze enkel toegelaten als het spoor ’s nachts buiten dienst kan worden gesteld. Het geluid en de trillingen zullen in de omgeving merkbaar zijn. Deze werken zullen ongeveer 3 weken in beslag nemen.

Voor de veiligheid van de wegenwerkers en de weggebruikers zal ter hoogte van de werfzone een snelheidsbeperking van 70 km/uur gelden. Flitscamera’s zullen hierop toezien. Verder wordt ook het dynamisch filebeveiligingssysteem ingezet om ongevallen in de staart van eventuele files te vermijden.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *