De gemeente Denderleeuw zal tijdens een studiedag op 10 december het charter ‘Sterk Fietsbeleid’ officieel ondertekenen. Dit charter benadrukt het grote potentieel en de vele voordelen van fietsen, zowel voor functionele als voor recreatieve doeleinden. De gemeenteraad stemde op 24 november alvast in met de engagementen uit het charter. Een sterk fietsbeleid bouwt op een aantal universele uitgangspunten en duidelijke engagementen. De European Cyclists Federation (ECF) verwoordde die eerder in het Charter van Sevilla (2011). Dit charter van gemeenten voor een sterk fietsbeleid benadrukt het grote potentieel en de vele voordelen van fietsen, zowel voor functionele als voor recreatieve doeleinden.
“Met de ondertekening van dit charter erkennen we als gemeentebestuur deze 10 uitgangspunten en engagementen, en maken we ons bovendien sterk om voor 5 punten een concrete actie te ontwikkelen én te realiseren vóór 31 december 2018”, legt schepen voor Mobiliteit Jan De Nul uit. “Eigenlijk wordt gevraagd om minimum 3 punten te selecteren, maar we staan al vrij ver als het komt op een sterk fietsbeleid. De gemeente Denderleeuw heeft de laatste jaren, onder meer bij de heraanleg van straten, steeds aandacht gehad voor het comfort en de veiligheid van de fietser. Dat viel echt wel op toen we onze gedane en geplande projecten bekeken naar aanleiding van de ondertekening van dit fietscharter.” De gemeente Denderleeuw onderschrijft 5 uitgangspunten: fietsen bespaart ruimte – fietsen is duurzaam – maak werk van comfort en veiligheid voor de fietsers – investeer in een fietscultuur – luister naar fietsers. “Concreet betekent dit onder andere dat de mobiliteitsdienst bij de heraanleg van straten telkens aftoetst of het gemeentelijke fietsnetwerk kan verbeterd worden. Zo worden fietspaden voorzien waar ruimte is en fietssuggestiestroken aangelegd om het comfort van de fietser te verhogen. De recent aangelegde Steenveldlaan, De Nayerstraat en Lindestraat zijn een mooi voorbeeld van deze initiatieven”, legt schepen Jan De Nul uit. “Ook de nieuwe fietsinfrastructuur aan de Kemelbrug zal samen met de fietscorridor achter de huizen in de A. Rodenbachstraat zorgen voor een vlotte en veilige fietsverbinding langs het spoor richting station. In totaal zullen we dan van 2007 tot vandaag voor meer dan 8 km fietsinfrastructuur gezorgd hebben. Wat zeker niet evident is als je het historisch smalle stratenpatroon van Denderleeuw bekijkt.”
“Ook bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen hebben we meer oog voor het comfort van de fietser”, zegt Yves De Smet, schepen van Ruimtelijke Ordening. “De nieuwe gemeentelijke stedenbouwkundige verordening voor meersgezinswoningen is daar een mooi voorbeeld van. Zo wordt steeds een minimumaantal fietsparkeerplaatsen opgelegd zodat bewoners hun fiets veilig en comfortabel kunnen stallen aan de eigen woonst.” De ontwikkeling van het trage wegennetwerk in Denderleeuw is dan weer een goed voorbeeld van betrokkenheid stimuleren van burgers bij de uitwerking van een fietsbeleid. “Trage wegen vormen niet alleen een mooie wandelroute, maar zijn ook slimme mobiele schakels in het fietsnetwerk”, aldus De Nul. “We zijn volop bezig om de trage wegen in onze gemeente meer beleidsmatig aan te pakken, waarbij dus ook gekeken wordt naar het comfort van de wandelaars als de fietsers. Het gemeentebestuur wil nog tegen eind 2018 komen tot een geïntegreerd beleidsplan voor het volledige grondgebied van de gemeente.”
Investeren in een fietscultuur betekent ook het goede voorbeeld geven. “Met de aankoop van dienstfietsen willen we onze personeelsleden aanzetten om ook voor dienstverplaatsingen meer de fiets te gebruiken”, vertelt schepen Jan De Nul nog. “Daarnaast hopen we dat de installatie van nieuwe fietsenstallingen aan de gemeentelijke gebouwen en de installatie van openbare fietspompen op publieke locaties voor een stimulans zal zorgen om duurzame verplaatsingen en duurzaam woon-werkverkeer extra te promoten.”