Denderleeuw maakt werk van RUP Stationsomgeving…

Station Denderleeuw Persregio DenderRecent werd door College van Burgemeester en Schepenen te Denderleeuw beslist om het bestaande en verouderde BPA Stationswijk te herzien en werk te maken van een ruimtelijk uitvoeringsplan in de Stations-omgeving. Hiermee wordt het masterplan voor centrum-stationsomgeving opnieuw opgepikt, waarin de toekomstvisie voor de ontwikkeling van het centrum en de stationsbuurt centraal staat. In 2011 werd door het college van burgemeester en schepenen het masterplan voor de bipool centrum-stationsomgeving principieel goedgekeurd. Burgemeester Jo Fonck: “Dit masterplan bekeek het ontwikkelingspotentieel van het centrum en de stationsomgeving en geeft de toekomstvisie weer van deze twee polen, met de Guido Gezellestraat als verbinding. Bedoeling was om de dynamiek van het centrum te vergroten, de Dender voelbaar te maken in het centrum en Denderleeuw te verzoenen met de verkeersdruk en verstedelijking van de stationsomgeving.”

Toenmalig én huidig schepen voor Ruimtelijke Ordening Yves De Smet vult aan: “Stedenbouwkundig werd deze toekomstvisie uitgewerkt door middel van een ruimtelijk uitvoeringsplan, dat voor het centrum reeds werd goedgekeurd. Eerder dit jaar werd SOLVA trouwens aangesteld voor een haalbaarheidsstudie voor de derde fase van het administratief centrum. Voor de stationsbuurt gebeurde dit tot op heden nog niet. Een belangrijk element in het masterplan was immers de vernieuwing van het stationsgebouw, waarvoor tot op heden federaal nog steeds geen budget werd vrijgemaakt.”

“De NMBS bevestigde ons echter eerder dit jaar dat voor het station van Denderleeuw budget is voorzien in het meerjareninvesteringsplan 2018-2022. Werken aan de perrons en onderdoorgangen zijn ingepland vanaf 2019. Als gemeente investeren we bovendien dit jaar in de heraanleg van de Stationsstraat en Guido Gezellestraat, het aanpassen van de bushaltes ter hoogte van het station én zijn we gestart met verschillende voorbereidende nutswerken in de wijk Leeuwbrug. Met de nieuwe Kemelbrug en het fietssnelwegdossier denken we trouwens ook aan de fietsers in onze gemeente”, vertelt schepen voor Mobiliteit Jan De Nul. “Onder impuls van het gemeentebestuur werd aan Streekoverleg Zuid-Oost-Vlaanderen, Unizo, SOLVA en de Provincie Oost-Vlaanderen groen licht gegeven voor de opmaak van een detailhandelsplan voor Denderleeuw. Samen met de Raad Lokale Economie, Unizo, de ondernemers en alle handelaars uit Denderleeuw willen wij met dit traject komen tot een integraal detailhandelsplan. Zo’n plan kan de leidraad vormen voor toekomstige beleidsbeslissingen rond een goed functionerende lokale detailhandel en sluit daarom ook perfect aan bij het masterplan”, vult schepen voor Lokale Economie Alberic Sergooris aan.

Burgemeester Jo Fonck: “Al deze elementen deden ons besluiten om voor de stationsomgeving eveneens een RUP te laten opmaken. Een ruimtelijk uitvoeringsplan biedt een duurzame oplossing voor het verouderd woningbestand en de leegstand, de weinig aangename stationsomgeving en de huidige verkeerssituatie. Een levendige en aangename stationsbuurt beperkt zich niet tot het stationsplein en de pendelparking. Deze investering in het openbaar domein van de stationsomgeving maakt dat de inwoners opnieuw kunnen genieten van een aangename buurt. Het oude BPA Stationswijk, van kracht sinds 1954 en in 1984 herzien, laat vandaag stedenbouwkundige ontwikkelingen toe die eigenlijk niet meer te verenigen zijn met de visie van het masterplan. Een herziening is dan ook aan de orde. Een RUP Stationsomgeving biedt een antwoord op de huidige situatie en de uitdagingen die nu in de stationswijk leven. Vandaar dat het college deze principiële beslissing nam”, vertelt schepen De Smet.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *