Het studieconsortium Mint-omgeving en Mouton onderzoeken het tracé om twee fietssnelwegen tussen Denderleeuw en Brussel aan te leggen. Samen met het Brussels Hoofstedelijk Gewest, het Vlaams Gewest, de provincie Oost-Vlaanderen en Dilbeek, Ternat en Liedekerke zal de gemeente Denderleeuw beide trajecten onderzoeken en realiseren. “’Mijn auto, mijn vrijheid’ is een slagzin die al even niet meer geldt. 52% van het dagelijks fileleed in ons land speelt zich namelijk af op de Ring rond Brussel en Antwerpen. Heel wat mensen staan dus elke dag in de file naar en van hun werkplek, ook van en naar Denderleeuw”, vertelt schepen voor Mobiliteit Jan De Nul. “Met de toetreding tot het burgemeestersconvenant waarbij onze gemeente zich verbonden heeft om tegen 2030 minder CO2 uit te stoten, moeten we nadenken over alternatieven om ons vlot te kunnen verplaatsen. Momenteel onderzoekt het studieconsortium Mint-Omgeving en Mouton in opdracht van de provincie Vlaams-Brabant, de gemeente Dilbeek en het Brusselse Gewest, het mogelijke tracé voor twee fietssnelwegen, de F2 en F209, die tussen Denderleeuw en Brussel zullen aangelegd worden.”
Burgemeester Jo Fonck gaat verder: “Deze fietssnelwegen zullen doorheen Vlaams-Brabant lopen en aansluiten op de Brusselse Gewestelijke Fietsroutes, een netwerk van afgescheiden fietspaden doorheen het volledige Brusselse Gewest. Maar er zullen ook aansluitingen zijn met tussenliggende woonkernen, scholen, bedrijvenzones en andere attractiepolen. Ook voor het toerisme in onze regio zijn de snelwegen dus mooi meegenomen. Samen met de gemeenten Dilbeek, Ternat, Liedekerke, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Vlaams Gewest en de provincie Oost-Vlaanderen zal Denderleeuw beide trajecten onderzoeken en realiseren. We willen meer mensen op de fiets krijgen door vlotte, veilige en comfortabele fietsverbindingen te voorzien, ook in de gemeente zelf. Met deze snelwegen krijgt de fietser letterlijk voorrang, het moet een volwaardig alternatief worden voor het woon-werkverkeer. Zoals gezegd zitten we nu in een studiefase. Eind dit jaar zal er een definitieve keuze gemaakt worden over het te volgen tracé, waarna de uitvoeringsplannen ten vroegste vanaf eind 2018 opgemaakt zullen worden”, besluit schepen De Nul.