Ook in 2024 zette het lokaal bestuur van Denderleeuw zich onverminderd in voor de strijd tegen domiciliefraude. Dankzij doorgedreven controles en samenwerking tussen verschillende diensten werden vorig jaar 490 extra onderzoeken uitgevoerd, wat resulteerde in 42 ambtshalve schrappingen. Opvallend is dat er slechts één ambtshalve inschrijving nodig was, wat wijst op een verbeterde naleving van de regels. “Een ambtshalve afvoering of inschrijving wordt nooit lichtzinnig beslist,” benadrukt burgemeester Jo Fonck. “De aanleiding kan een melding zijn van een politie-inspecteur, medebewoners of een vaststelling door onze dienst Burgerzaken. Tijdens inschrijvingen merken we soms dat vorige bewoners zich niet correct hebben uitgeschreven. Onze controles helpen misbruik opsporen. Wanneer blijkt dat een inschrijving niet in orde is, kan iemand ambtshalve worden geschrapt uit het bevolkingsregister.”
De cijfers tonen aan dat de strikte opvolging door de dienst Burgerzaken en de taskforce effect heeft. Burgemeester Fonck: “Hoewel het aantal controles hoog blijft, stellen we vast dat inwoners zich sneller in regel stellen. Hierdoor moet het college van burgemeester en schepenen steeds minder vaak overgaan tot ambtshalve schrappingen en waren ambtshalve inschrijvingen slechts één keer nodig in 2024.”
Inwoners die een onjuiste inschrijving gebruiken om onterecht sociale voordelen te verkrijgen, worden vroeg of laat opgespoord. Schepen Chancelvie Okitokandjo legt uit: “Wanneer een controle uitwijst dat een inschrijving niet correct is, kunnen personen ambtshalve worden ingeschreven of geschrapt. Overheidsinstanties kunnen daarna onrechtmatig verkregen sociale voordelen terugvorderen. We moeten ervoor zorgen dat premies, subsidies en sociale tegemoetkomingen terechtkomen bij wie er effectief recht op heeft. De sociale dienst van het Sociaal Huis speelt hierin een cruciale rol.”
In 2024 registreerde Denderleeuw 1341 nieuwe inwoners en verhuisden 504 personen binnen de gemeente. Naast de reguliere verhuisregistraties startte de dienst Burgerzaken 490 extra onderzoeken op naar mogelijke domiciliefraude. Wijkinspecteurs controleerden deze situaties grondig, wat resulteerde in 42 ambtshalve schrappingen.
Ook de medewerkers van het Sociaal Huis kaarten onwettige situaties aan bij cliënten. Vaak zijn cliënten zich niet bewust van hun foutieve inschrijving en brengen ze hun situatie snel in regel na een gesprek. “Deze strikte opvolging heeft duidelijk een positief effect. De samenwerking tussen onze diensten en wijkinspecteurs verloopt uitstekend en draagt bij aan een correcte bevolkingsregistratie,” besluit burgemeester Fonck.