Op zaterdag 20 november werd de aftrap gegeven van de Rode Neuzen Dag, een initiatief van VTM, HLN, Qmusic en Belfius On Tour, dit jaar in het teken van leerkrachten. Want corona heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk zij voor leerlingen zijn, ook voor het mentaal welzijn van die leerlingen. Ook de stad blijft inzetten op het mentale welzijn van jongeren. Enkele bekende gezichten roepen iedereen op om massaal acties op touw te zetten om geld in te zamelen voor Rode Neuzen Dag op 26 november.
Al het geld dat dit jaar ingezameld wordt, gaat naar de ontwikkeling van de Rode Neuzen Academy. Rode Neuzen Dag 2021 geeft dit jaar immers een glansrol aan leerkrachten. De coronapandemie en het daarbij horend afstandsonderwijs maakten de afgelopen periode nl. extra duidelijk hoe waardevol een goede band tussen leerlingen en leerkrachten kan zijn. Doel is om per school minstens één leerkracht op te leiden tot een Sidekick Sam. Dat is iemand bij wie leerlingen hun hart durven te luchten, iemand die antennes heeft om problemen tijdig op te merken en die de jongeren bijstaat zodat ze leren sterker in hun schoenen te staan.
Om de leerkrachten maximaal te ondersteunen, gaat Rode Neuzen Dag een ‘Rode Neuzen Academy’ ontwikkelen: een concept waar de leerkrachten snel en eenvoudig exclusieve toegang krijgen tot allerlei tools om jongeren nog beter te ondersteunen, van workshops op maat tot handige lespakketten.
Iedereen mag zich aangesproken voelen om een actie te organiseren: niet alleen scholen, maar ook verenigingen, families, bedrijven,… Echt iédereen kan zijn steentje bijdragen. De acties zijn te registreren via rodeneuzendag.be. Steun jij Rode Neuzen Dag ook? Organiseer een actie of doe een gift via www.rodeneuzendag.be!
De stad Ninove blijft inzetten op mentaal welzijn van jongeren. “Mentaal welzijn, ook bij kinderen en jongeren, is een belangrijke prioriteit voor ons als stad”, legt schepen van sociale zaken Veerle Cosyns uit. “Zo wil de stad graag het project ‘Veerkracht in de scholen’ verder uitrollen. Dit project werd vorig jaar opgestart om leerlingen en leerkrachten te ondersteunen in het werken aan mentaal welzijn. Medewerkers van het CLB gingen aan de hand van klasgesprekken leerlingen informeren over mentaal welzijn, en ondersteunden ook de leerkrachten in hun rol als vertrouwenspersoon.
Er kwam ook een extra psycholoog in het Sociaal Huis die tot eind juli volgend jaar psychologische begeleiding zal bieden aan kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Nodig, want soms zijn problemen zo diepgaand dat men er enkel met de hulp van een vertrouwenspersoon niet uit geraakt.”