De lijn schrap bushalte wegens het ontbreken van veilige opstapplaats…

Openbaarvervoermaatschappij De Lijn stopt met de bediening van de halte aan de Vrijheidstraat, omdat deze niet voldoet aan de eisen voor veiligheid en toegankelijkheid.
Onbegrijpelijk dat de stad er niet in slaagt om een bushalte veilig in te richten en zo de bereikbaarheid van onze stad te garanderen, aldus Groen lijsttrekker Lander Wantens. De halte in de Vrijheidstraat werd in het kader van de implementatie van het nieuwe busnet in dienst genomen op 6 januari 2024. Van bij de start ervaart De Lijn problemen met foutparkeerders ter hoogte van deze halte. Daardoor verloopt de bediening van deze halte en vooral het gebruik van deze halte voor reizigers zeer problematisch. Reizigers moeten zich tussen geparkeerde wagens ‘wringen’ wat vooral voor minder mobiele reizigers of reizigers die moeten op- of afstappen met een kinderwagen zeer gebruiksonvriendelijk is. 8 maanden na de ingebruikname van deze halte is er nog steeds geen oplossing voor dit probleem en heeft De Lijn de bediening van deze halte tijdelijk geschrapt.

De niet-bediening van die halte heeft niet alleen gevolgen voor de nieuwe stadslijn, maar ook voor alle buslijnen richting Dendermonde. Die buslijnen zijn door de werken aan de Sint-Jozefkerk immers gedwongen om een aangepaste reisweg te volgen. Stad Aalst was niet bereid tot bijkomende maatregelen om De Lijn dezelfde omleiding als de auto’s te laten volgen. Daardoor moeten alle buslijnen richting Dendermonde vanuit de Stationsstraat over het Esplanadeplein naar de Vrijheidstraat afgeleid worden. Dat is voor de reizigers een verlenging van reisweg met bijna 1 kilometer terwijl het autoverkeer nagenoeg geen nadeel ondervindt. Onbegrijpelijk dat het stadsbestuur er niet in slaagt een veilige beshalte aan te leggen, dit ondanks meerdere suggesties van de eigen stadsdiensten en De Lijn.

Eerder had Groen al kritiek op het nieuwe vervoerplan, bij de eerste ontwerpen in 2020. Zo bracht de partij aan het licht dat tal van belangrijke attractiepolen ( Het zwembad, De Immerzeel wijk, het Crematorium, De Langestraat,..) minder of niet meer bediend zouden worden in het nieuwe netplan. Nu hebben bepaalde wijken een zeer intensieve bediening vb. binnenstraat iedere 10min, en zijne r wijken waar de bussen volledig verdwenen zijn, vb. De Langestraat, die onevenwicht moet in samenspraak met De lijn weggewerkt worden, aldus Groen.

Een goed bereikbaar en toegankelijk openbaar vervoer moet een belangrijke prioriteit zijn voor een centrumstad als Aalst. De komende legislatuur vraagt Groen extra aandacht en financiering hiervoor vanuit het Aalsterse stadsbestuur. Dit gaat over toegankelijke haltes, een betere bereikbaarheid van grote attractiepolen vb. Het zwembad en een verbetering van het stadsnet, besluit Wantens.

(Foto: De Lijn)

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *