De raad van bestuur van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn heeft een nieuwe aankoopprocedure opgestart om tot 1 250 emissievrije bussen te kunnen bestellen van verschillende types met een lengte van ongeveer 8,5 tot 24 meter. Met deze beslissing brengt De Lijn naast standaardbussen ook andere bustypes in beeld bij de vergroening van de busvloot. Zo kan De Lijn de meest vervuilende dieselbussen vervangen door emissievrije bussen. Deze procedure loopt parallel met de raamovereenkomst voor maximum 350 standaard e-bussen die verleden jaar gegund werd.
De Lijn is vastberaden om bij te dragen aan een beter milieu en klimaat door de vergroening van de vloot en bijhorende infrastructuren. Verleden jaar bestelde De Lijn 60 emissievrije batterijbussen met een lengte van 12 meter bij Van Hool (36) en VDL (24). Met de beslissing van de raad van bestuur komt de vergroening van de vloot in een volgende fase. Binnen het financieringskader van de volgende jaren haalt De Lijn maximaal de EUR3- en EUR4-bussen uit de vloot en vervangt ze door emissievrije batterijbussen. Deze oude bussen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de uitstoot van het voertuigenpark.
Concreet kiest De Lijn voor twee raamovereenkomsten via onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging met een looptijd van zes jaar. Binnen elk perceel van de raamovereenkomsten wordt aangegeven hoeveel voertuigen maximaal kunnen afgenomen worden. Het effectieve aantal dat gekocht zal worden is afhankelijk van de technologische evolutie gedurende de loopduur van de raamovereenkomst. Het grootste project bevat de volgende percelen: Gelede e-bussen (lengte ca. 18 meter, maximum 500 bussen). Standaard e-bussen (lengte ca. 12 meter, maximum 500 bussen). City e-bussen (lengte ca. 10 meter, maximum 75 bussen). E-HOV-bussen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer zoals de Ringtrambus) (lengte ca. 18 meter, maximum 75 bussen). E-HOV-bussen (lengte ca. 24 meter, maximum 75 bussen). De bussen in deze grote raamovereenkomst zullen gefaseerd afgenomen worden in functie van de noden en het netwerk.
Daarnaast heeft De Lijn ook een raamovereenkomst gepubliceerd voor maximum 25 midi-bussen (lengte ca. 8 meter). Deze e-bussen, die ongeveer 50 reizigers kunnen vervoeren, worden in een aparte aanbesteding opgenomen. Hiermee kan De Lijn inspelen op specifieke vragen van steden en gemeenten om kleinere bussen. De eerste midi e-bussen worden later dit jaar besteld, met verwachte indienstname in Brugge in de zomer van 2023. “Vandaag gebeurt nog 65 % van alle verplaatsingen met de wagen. Voor Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters moet dat cijfer omlaag. “We moeten vergroenen op alle vlakken”, aldus minister Peeters. “Personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens maar ook de elektrificatie van de vloot van De Lijn is een belangrijke schakel.”
“Bij De Lijn staan de reiziger en duurzaamheid centraal,” zegt directeur-generaal van De Lijn Ann Schoubs. “Een moderne en klantvriendelijke vloot is belangrijk om meer Vlamingen te overtuigen om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Wanneer die vloot emissievrij is, dragen we tegelijk bij aan een duurzaam Vlaanderen met minder wagens op de weg. Zo dragen we bij aan een betere mobiliteit.”