De eerste steen werd gelegd in GO! basisschool Zandbergen…

Het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, de raad van bestuur en algemeen directeur Isabelle Truyen van scholengroep 20 en de directeur Leen Parmentier van GO! basisschool Klim Op zijn blij dat met de eerstesteenlegging het ceremoniële startschot kan gegeven worden aan de werken van het nieuwe, imposante schoolgebouw in Zandbergen. Het project werd via een Design and Build procedure toegewezen aan het Consortium bestaande uit het architectenbureau B2Ai, designstudio Rosan Bosch, studiebureau technieken VK Engineering, landschapsontwerper Denis Dujardin en de aannemer Alheembouw. De ontwerpers lieten zich inspireren door de omgeving van de school. In de gemeente Zandbergen vonden ze inspiratie in de natuurlijke landschappen, de dorpskern van de rivier de Dender die door de gemeente stroomt. Dit lokale karakter komt tot uiting in het ontwerp, waarbij de leerlingen bewust zullen gemaakt worden van hun omgeving, het klimaat en duurzaamheid op grotere schaal. De bouwwerken starten in het voorjaar van 2023. Er wordt uitgegaan van ongeveer 16 maanden effectief bouwen zodat we in het najaar van 2024 de nieuwe school kunnen openen.

In overeenstemming met de Poolstervisie van het GO! en de duidelijke visie van scholengroep 20 op onderwijs, kunnen wij u nu een gebouw voorstellen dat voldoet aan de noden en de dromen van onze leerlingen en medewerkers. De oude paviljoenen en tijdelijke units waar de leerlingen van het basisonderwijs nu verblijven, worden vervangen worden door een nieuwbouw van ongeveer 3.100 m², waarin de volledige kleuter- en lagere school ondergebracht zal worden. De lesunits zijn zeer divers ingericht met onder andere instructieruimtes, stille werkruimtes, groepsruimtes, cocons, leeshoeken, crea zones,… Daarnaast voorzien de architecten in het gebouw onder meer een groot atrium met tribunetrap, een turnzaal, een huiskamer en een kookzone op kindermaat, …

Voor de allerkleinsten is er een apart kleuteratrium met jungle gym, een knusse nestruimte, kampvuren en boekenhoeken, want de zin in lezen willen we van jongs af aan meegeven. Ook de buitenomgeving wordt grondig heraangelegd: deze wordt in de toekomst een zeer natuurlijke, groene speelomgeving met een ruim inkomplein, buitenklassen, een sportveld en zelfs een boomgaard. De kleuters en het eerste leerjaar hebben naast de kleuterspeelplaats ook een eigen buitenruimte direct aan hun klassen.

De verschillende soorten ruimtes maken het mogelijk om op een heel gevarieerde manier te leren. De leerlingen nemen op die manier ook veel actiever deel aan hun leerproces. Deze nieuwbouw gaat hand in hand met de invoering van een vernieuwende pedagogische aanpak. Een aanpak die weliswaar niet nieuw is binnen Scholengroep 20. Vanuit de overtuiging dat leerlingen niet gemaakt zijn om een hele dag stil te zitten en te luisteren naar een leerkracht die vooraan in de klas doceert, voorzien deze scholen dynamische, interactieve ruimtes waarin de leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen en zelfstandiger leren werken.

We willen kinderen op een speelse manier stimuleren om voortdurend te leren, hun eigen weg te volgen en ervaringen op te doen. De leerkracht blijft uiteraard de expert die hen kennis en vaardigheden bijbrengt. Maar het gaat niet enkel om “wat” je moet leren. Er moet ook voldoende aandacht gaan naar “hoe” je moet leren. Het inoefenen van leerstrategieën zoals planning, structuur aanbrengen, zelfreflectie, enz. vinden we daarbij heel belangrijk. Op die manier zijn leerlingen bewuster bezig met hun leerproces en leren ze geleidelijk aan zelfstandiger worden. Dit inzetten op zelfsturing wordt gecombineerd met gerichte coaching. Elke leerling wordt begeleid door een coachleerkracht. Die zorgt voor gerichte feedback en is het eerste aanspreekpunt voor de leerling, ook op het vlak van welbevinden. De leerkracht heeft immers, naast kennisoverdracht, ook de belangrijke taak om de leerling in zijn leerproces te begeleiden, te evalueren en te adviseren.

De missie van de school houdt in dat leerlingen op school graag én goed leren en leven. De visie van de school is gebaseerd op innovatie, ondernemingszin, betrokkenheid en een positief-kritische ingesteldheid. Deze pijlers zullen duidelijk merkbaar zijn in de inspirerende en motiverende leeromgeving van dit gebouw. De “rivier van inspiratie en beweging” loopt door de campus en biedt zones om te leren, bewegen en samen te werken. Leerlingen worden op die manier gestimuleerd om hun verbeelding te gebruiken en vaardigheden van de 21ste eeuw te ontwikkelen. Deze pedagogische aanpak stimuleert autonomie en zelfvertrouwen, waardoor leerlingen hun potentieel kunnen bereiken.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *