Buurtbewoners N42 starten petitie ‘We pikken het niet meer’…

Buurtbewoners van op de Herzeelse N42 starten een petitie tegen de verkeerslichten die er staan op hetkruispunt van de Gentweg met de Schipstraat. De naambordjes campagne kreeg de naam ‘We pikken het niet meer’. Wie vanuit Zuid-Oost-Vlaanderen over de Herzeelse N42 (Gentweg) rijdt, kan er niet naast kijken: een legioen aan bordjes dook in de nacht van 5 op 6 november op in de voortuinen van de bewoners van de Gentweg. De bordjes met de tekst ‘Verkeerslichten weg nu!’ zijn een initiatief van een groep bezorgde buurtbewoners die de verkeersonveiligheid op de Gentweg en buurtwegen in de kijker wil zetten. De groep lanceerde een petitie tegen de verkeerslichten op het kruispunt van de Gentweg/Schipstraat.

“Al jaren smeken we om onze straat veiliger te maken, en al jaren worden we genegeerd door de Herzeelse politiek”, klinkt het bij de buurtbewoners. “Als pleister op een houten been kregen wij een proefopstelling verkeerslichten op het kruispunt van de Gentweg en de Schipstraat, voor de ‘verkeersveiligheid’ en de ‘vele fietsers’. Dit was niet ons idee, en gebeurde niet met onze inspraak.”

“In maart 2024 gingen wij op het gemeentehuis in gesprek met de bevoegde Schepen om onze zorgen over deze verkeerslichten te uiten. Wij voorspelden dat de verkeersveiligheid enkel zou verslechteren en sluipverkeer in de buurtwegen sterk zou toenemen. Een van deze buurtwegen (de Armstraat) heeft zelfs een zone 30 aan een schooltje. Helaas werden onze zorgen realiteit. In onze open brief van begin oktober 2024 deden wij uitgebreid ons verhaal over de gevolgen van de verkeerslichten.”

De lokale actiegroep die zich inzet voor verkeersveiligheid op en rond de Gentweg (beter bekend als de ‘N42 Pro-Rondweg vrienden’) vraagt om steun voor hun petitie. “Wij willen zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen met onze petitie, misschien dat de gemeente dan eindelijk gehoor geeft aan de smeekbedes van Steenhuize-Wijnhuize en Sint-Lievens-Esse. Eind november loopt de proefperiode van deze opstelling ten einde, en is het aan AWV en de gemeente Herzele om het proefproject te evalueren. Daarom is het nú tijd om onze stem te laten horen. Een stem tegen de verkeerslichten en voor een echte oplossing voor de verkeersveiligheid in Herzele: de nieuwe rondweg.”

Sympathisanten kunnen gehoor geven aan de oproep door de petitie te onderteken via deze link. De website werd in het leven geroepen door de actiegroep en is tevens een bron van lokaal nieuws, zoals de vele ongelukken die hier voorkomen. Ook vindt men hier getuigenissen van buurtbewoners alsmede meer informatie over eerdere acties, zoals de zwartevlaggenactie uit 2022. “Het is nu echt hoog tijd dat de schrijnende verkeerssituatie in onze straat en buurtwegen wordt aangepakt. Geen pleisters meer op houten benen, geen lapmiddelen. We pikken het niet meer.”

Open brief
Wij, bewoners van de Gentweg/N42 te Herzele, schrijven deze brief om aandacht te vragen voor de schrijnende verkeersonveiligheid in onze straat.

Enige tijd geleden vernamen wij  ̶  zonder bevraging en al zeker zonder enige inspraak  ̶  dat wij een proefopstelling met verkeerslichten mochten verwachten op het kruispunt Gentweg/N42 – Schipstraat/N464. Volgens de gemeente Herzele moesten deze verkeerslichten de verkeersveiligheid van de fietsers verbeteren op dit gevaarlijke kruispunt.

Op 21 maart 2024, werden wij op ons verzoek gehoord door de bevoegde Schepen op het gemeentehuis. Tijdens dit gesprek hebben wij onze onderstaande bedenkingen over de proefopstelling kenbaar gemaakt. De bedenkingen die wij toen hebben geuit, zijn inmiddels, spijtig genoeg, realiteit geworden.

Volgens ons is het tijd om deze proefopstelling, die er toch al geruime tijd staat, nu te evalueren.

Overgemaakte bedenkingen van maart 2024

1.  “De Pijpketel, Armstraat (bij het schooltje) en Erwetegemstraat worden momenteel gebruikt als sluipwegen om file te vermijden tijdens de spits op de Gentweg. Dit sluipverkeer zal enkel toenemen wanneer er verkeerslichten geplaatst worden maar dan gedurende de hele dag. Zeker bij deze basisschool is dit drukkere verkeer in onze ogen onwenselijk en tevens zeer gevaarlijk voor de schoolgaande jeugd.”

Het schoolbestuur en de directie bevestigt dat de verkeerslichten inderdaad drukker verkeer aan de school met zich meebrengen. Daarnaast durft geen enkele bewoner van de Gentweg zijn eigen (jonge) kinderen op deze levensgevaarlijke straat te laten fietsen. De kinderen worden steevast met de auto (of bus) naar school gebracht.

2.  “De volgende sluiproute zal ontstaan door de plaatsing van deze verkeerslichten: verkeer uit centrum Herzele dat richting Zottegem rijdt vanaf de Schipstraat via de Vossenhoek naar de Gentweg, uitkomend ter hoogte van de vervallen kapel. Er wordt overigens al jaren door bewoners van deze straten aan gemeente Herzele verzocht om hier een tractorsluis te plaatsen, wat gemeente Herzele steevast negeert.”

Meer en meer auto’s vinden nu inderdaad deze niet toegelaten sluipweg.

3.  “Op dit moment staat er in de ochtendspits een file voor en in de bocht naar de witte brug, naar Zottegem (het verkeer richting Gent). Deze ellenlange rij auto’s zal zich verplaatsen naar de nieuwe verkeerslichten. Hierdoor zal er een constante en lange file gecreëerd worden. Wegens de draaiing van de weg komt deze file op een plek waar er een verminderde zichtbaarheid is. Wij vrezen dan ook dat het aantal kopstaartbotsingen hier ernstig zal toenemen.”

De file die we voorspelden is realiteit geworden. Regelmatig staat het verkeer van aan de verkeerslichten tot de bocht bij Ascolo stil. Dit gaat gepaard met onder meer vrachtwagens die, om het kruisen makkelijker te maken, zich op het fietspad plaatsen.

Door deze opstelling is het fietspad bijgevolg niet meer bruikbaar.
Er zijn al meerdere kop-staartbotsingen gebeurd.
Bewoners die eindeloos moeten wachten om hun oprit te verlaten, beginnen risico’s te nemen om zich tussen het verkeer te ‘smijten’.
Resultaat van de verkeerslichten

De verkeerslichten hebben geen enkel soelaas gebracht voor de verkeersveiligheid, integendeel.

Er werd een bijkomende file gecreëerd waar motorrijders zich tussenwringen en fietsers onnodig opgehouden worden daar het fietspad niet berijdbaar is.
Het doorgaand verkeer dat staat aan te schuiven aan de verkeerslichten raakt geïrriteerd en rijdt na het passeren van de lichten agressiever (en sneller) om de verloren minuten in te halen.
Doorgaand verkeer richting Geraardsbergen moet bij groen licht wachten wanneer een auto wil afslaan naar de Schipstraat (naar links). Bij gevolg halen de auto’s rechts in op het kruispunt (Erwetegemstraat).
Prioritaire voertuigen hebben een extra oponthoud en daardoor een extra risico op een ongeval. Hierdoor bereiken ze niet, of mogelijks niet tijdig, hun bestemming. Mensenlevens kunnen hiervan afhangen!
De overbodige verkeerslichten hebben dus niet enkel een negatieve invloed op de leefbaarheid voor de bewoners van de Gentweg/N42, maar ook een negatieve impact op de honderden, zoniet duizenden, passanten die de weg dagelijks gebruiken.

Conclusie

Als bewoners van de Gentweg/N42, hopen wij dat de Gemeente Herzele de verkeersonveiligheid van de verkeerslichten inziet. Wat werd aangekondigd als een ‘proefopstelling’, mag zo snel mogelijk weer afgevoerd worden. De verkeerslichten bieden geen enkele meerwaarde, integendeel.

Zoals wij in maart al zeiden, is er maar één echte, realistische, oplossing om het verkeer op de Gentweg veiliger te maken. Samen met de duizenden passanten, kunnen wij enkel hopen dat de rechttrekking van de N42 (of de zogeheten rondweg) nu eindelijk een feit wordt.

De rondweg zal niet enkel een veiligere verbinding mogelijk maken, maar ook de leefbaarheid op de Gentweg en omliggende (sluip)wegen ten goede komen.

De talrijke kinderen, die nu met de schoolbus en auto’s worden gebracht, kunnen eindelijk, veilig met hun fiets naar school rijden.
De bewoners die hun oprit willen verlaten, zullen niet meer eindeloos moeten wachten om vervolgens aan te schuiven in de file.
Niemand zal nog risico’s nemen om de verloren tijd in de file te willen inhalen.
Het bovenstaande maakt overduidelijk dat het van algemeen belang is dat de rechttrekking van de N42 (rondweg) zo snel mogelijk wordt gerealiseerd.

De buurtbewoners Gentweg N42 te Herzele

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *