Uit een onderzoek van Stichting Lezen blijkt dat kinderen na een goed voorbereid bezoek van een auteur meer gaan lezen en in veel gevallen ook andere boeken gaan lezen dan ze gewend zijn. De schrijver werkt als katalysator van leesmotivatie, dankzij het persoonlijke verhaal en contact. Een schrijver in de klas maakt lezen leuker en zorgt voor een piek in het lezen. Niet alleen van de boeken van de schrijver zelf, maar ook andere werken en verhalen komen tot leven. Kinderen worden aan het denken gezet, begrijpen boeken beter en ze vinden het heel leuk om een schrijver in het echt te ontmoeten.
In die optiek ontving onze school vorige week twee Vlaamse auteurs. Op donderdag kwam Lara Taveirne vertellen en voorlezen uit haar recentste boek ‘Wolf’ en op vrijdag was oud-leerlinge Yasmine Van den Meersch te gast voor een lezing uit haar eerste werk ‘De seizoensproeven’.
“Al enkele keren trok ik aan Lara’s spreekwoordelijke mouw en ik was dan ook zeer verheugd toen zij bevestigde om naar onze school af te zakken voor een lezing. Ik ontdekte haar werk in 2014 en herinner me dat ik haar eerste boek – De kinderen van Calais – kocht en er meteen in wegdook op een zonnig terras. Vier uur later was ik al vergevorderd in het boek. Lara hanteert een zeer beeldrijke schrijfstijl die jongeren van 17-18 jaar zeer fel aanspreekt. Zij laat zich steeds leiden door haar verbeelding en de drang om verhalen te vertellen. Tijdens de interactieve en beklijvende lezing over ‘Wolf’ hingen de leerlingen van 6 doorstroom en dubbele finaliteit anderhalf uur aan haar lippen. Heel wat leerlingen klampten haar nadien ook aan voor een aanvullend gesprek. Dat is veelzeggen”‘, vertelt Bartel François, adjunct-directeur en fan van het eerste uur.
“Ik wil graag even de tijd nemen om mijn dankbaarheid uit te spreken voor de geweldige lezing die we hebben mogen bijwonen. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik het zó interessant en inspirerend zou vinden! Ik ben van nature geen lezer en had nog nooit eerder een lezing bijgewoond, maar dit was zonder twijfel een van de hoogtepunten van het jaar”, aldus Reane Monzangala, leerlinge uit 5 LATIJN.” Een speciale dank ook aan de auteur zelf. Haar openheid, enthousiasme en de manier waarop ze haar kennis en ervaringen met ons deelde, maakten een diepe indruk. Ik heb er veel van geleerd. Het was bijzonder om op deze manier in contact te komen met literatuur en de persoon achter het boek te leren kennen.”
Leerkracht Inge Godelie organiseerde een auteurslezing voor de tweede graad Doorstroom- en Dubbele finaliteit en 6 Arbeidsmarkt: “Ik was heel blij om Yasmine Van Den Meersch op onze school te kunnen verwelkomen. Yasmine is een oud-leerlinge van onze school en dat maakt het natuurlijk heel speciaal en toegankelijk voor onze leerlingen en leerkrachten. Yasmine kwam niet alleen vertellen over haar nieuwe boek ‘De seizoensproeven’, maar ook over de diversiteit aan literaire genres. Zij gebruikt moderne communicatiemiddelen om jongeren (meer) aan het lezen te krijgen. Op TikTok of op Instagram schrijft ze onder de naam ‘The Bookish Yasmine’. Onder de hashtag #BookTok post ze filmpjes over haar favoriete boeken, wat veel jongeren inspireert. BookTokkers zoals zij sturen de verkoop van bepaalde boeken zelfs aan.”
De lezingen vormden ook een leuke opstap voor de leerkrachten naar enkele vervolgopdrachten in de lessen want het GO! atheneum Geraardsbergen zet enorm in op taal en leesplezier.