Vanaf dinsdag 6 april past de bibliotheek de normale uren aan en wordt weer gestart met een afhaalpunt. Dat werd ook vorige jaar zo georganiseerd en goed bevonden. Zo kan ook extra personeel worden vrijgemaakt voor het vaccinatiecentrum. Daar is dringend versterking nodig. “Het afhaalpunt was vorig jaar vanaf dag één een groot succes. In enkele weken tijd kregen de bibliotheekmedewerkers meer dan 300 mails om boeken, cd’s of films te reserveren. De nood aan deze bijzondere dienstverlening van de bibliotheek was dus echt wel hoog. Omdat de bibliotheek dus niet direct overgaat tot de gewone dienstverlening, heeft het schepencollege beslist om de werking te vervangen door afhaalmomenten”, zegt burgemeester Jo Fonck.
Schepen Alberic Sergooris, bevoegd voor de bibliotheek, geeft meer uitleg over de beslissing: “De boeken kunnen worden afgehaald op maandag van 16 tot 19 uur, woensdag van 14 tot 17 uur en op zaterdag van 9 tot 12 uur. Daarnaast stellen we het afhaalpunt ook open voor niet-inwoners van de gemeente en kunnen mensen die niet over internet beschikken, of die het moeilijk hebben om een mail te sturen, hun reservatie telefonisch regelen. Bellen kan tijdens de kantooruren op het telefoonnummer 0499 77 75 45.“
In het vaccinatiecentrum en het callcenter is een dringende nood aan bijkomende personeelsinzet. In februari werd al gevraagd dat de dienst Vrije Tijd personeelscapaciteit zou vrij maken. De onzekerheid die de coronamaatregelen creëren in de planning van de dienst Vrije Tijd maakt het onmogelijk om hier een stabiele planning te voorzien. Dit zorgt voor extra belasting van zowel personeelsleden als planners. Er is een personeelstekort in ’t Kasteeltje maar met de nieuwe regeling kunnen vanuit de bibliotheek tot aan de zomervakantie vier personeelsleden elk 2 dagen per week vrij worden gemaakt voor het vaccinatiecentrum en het callcenter.
Het inzetten van het personeel in het vaccinatiecentrum en call center zorgt er wel voor dat de permanente boekenverkoop van tweedehands materiaal voorlopig niet kan plaatsvinden. Ook worden enkele andere projecten voorlopig ‘on hold’ gezet.