Tijdens de voorbije gemeenteraad werd het personeelstekort bij de stadsdiensten in de stad Ninove meermaals aangehaald door de burgemeester en de verschillende schepenen als verklaring voor niet, gedeeltelijk of laattijdig uitgevoerde ontwerpen en plannen. De schepen van mobiliteit vreest zelfs dat de basisdienstverlening van de stad in gevaar dreigt te komen. Vooral WZC Klateringen, de technische dienst, de dienst vrije tijd en de dienst mobiliteit kampen het ergst met personeelstekort. Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Karolien De Roose (N-VA) blijkt dat de toestand in onze stadsdiensten schrijnend is. Er is een duidelijke uitstroom van stadspersoneel merkbaar. De redenen waarom mensen vertrekken uit de stadsadministratie zijn heel uiteenlopend: een carrièreswitch of een interessante aanbieding in de privé of andere openbare besturen, de werklast door openstaande ambten, de interne organisatie van de stad en de onzekere politieke toekomst. Die 2 laatste zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Het is geen publiek geheim dat het personeelsbeleid bij de stad Ninove historisch scheef is gegroeid. De verkeerde profielen werden jarenlang aangetrokken en nu dreigt de totale verlamming van de algemene dienstverlening. Om de leegte nu snel op te vullen moet deze meerderheid massaal investeren in dure externe raadgevers en deskundigen. Studies tonen volgens Jeroen Van Assche (N-VA bestuurslid) echter aan dat de overheid nog altijd wordt beschouwd als een heel aantrekkelijke werkgever en dat er heel weinig verloop is.
Het feit dat de stad Ninove als plaatselijk bestuur geen werknemers vindt en er een massale uitstroom is, bewijst het falend personeelsbeleid. De stad heeft dringend nood aan een modern retentiebeleid om zijn werknemers te behouden. Je moet niet alleen oog hebben voor de doelstellingen van de stadsdienst, maar ook voor persoonlijke doelstellingen. Ontdek het talent van iedere medewerker en luister naar wat hen boeit. Enkel zo kan je medewerkers blijvend verbinden aan onze stad. Het loon kan niet de enige drijfveer zijn, aldus Jeroen Van Assche (N-VA bestuurslid).
Het loon voor de vakkennis van de verschillende raadgevers en deskundigen wordt door de belastingbetaler heel duur betaald. Een dagprijs van meer dan € 1.000 is geen uitzondering waardoor het kostenplaatje oploopt tot in de ettelijke honderdduizenden euro’s. Het jaar 2022 is nog niet halfweg, maar voor de dienst mobiliteit werd voor dit jaar alleen al een bedrag aangerekend van maar liefst 147.048,88 euro. De cijfers die ik heb ontvangen zijn verbijsterend, zegt Karolien de Roose (N-VA). Dit is het topje van de ijsberg, want zelfs de facturen ontbreken nog voor de boekjaren 2019, 2020 en 2021. Dergelijke dure raadgevers kosten de stad meer dan het loon van een schepen of de burgemeester. Hier moet dringend worden ingegrepen.