De baggerfirma Jan De Nul N.V. uit Hofstade bij Aalst vecht aanhouding baggerschip Zheng He in Mexico aan. Ondanks verschillende pogingen van Jan De Nul Group, zowel via lokale procedures als via lokale procedures als via diplomatieke kanalen, blijft het baggerschip Zheng He vastgehouden in de haven van Tampico, Mexico. Jan De Nul Group blijft al het mogelijke ondernemen om zijn bemanning te beschermen, zijn rechten op zijn eigendom te behouden en een vrijgave van de Zheng He te bekomen. De bemanning aan boord is veilig en krijgt vervanging volgens standaard rotatieschema’s. Mexico heeft via het ITLOS Tribunaal schriftelijk bevestigd dat het (mentaal) welzijn van de bemanning te allen tijde gewaarborgd wordt.
Op 1 november 2023 hebben de Mexicaanse autoriteiten voor buitenlandse handel het baggerschip Zheng He doorzocht en in beslag genomen. Volgens deze autoriteiten moet het schip geclassificeerd worden als buitenlandse ‘handelswaar’, waarna het in Mexico geïmporteerd zou moeten worden. Jan De Nul Group heeft meer dan 30 jaar ervaring in Mexico en betwist uitdrukkelijk de onrechtmatige classificatie van het schip als handelswaar. Die is zowel onwettig als ongezien.
Het schip Zheng He had een contract om eind 2023 en in de loop van 2024 verschillende baggerprojecten op de Bahama’s uit te voeren. Om de pieken van het orkaanseizoen op de Bahama’s te vermijden, verliet het schip tijdelijk de Bahama’s om beschutting te zoeken in de Golf van Mexico, met de intentie om in december 2023 terug te keren naar de Bahama’s. Tijdens deze periode verzocht de Zheng He de bevoegde Mexicaanse autoriteiten om een tussenstop te maken in de haven van Tampico in Mexico voor een bemanningswissel, het verwijderen van vuilnis en preventieve onderhoudswerkzaamheden. Dergelijke activiteiten zijn gebruikelijk tijdens een zeereis en worden als zodanig erkend en beschermd door het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het Zeerecht (UNCLOS).
Op 1 november 2023 hebben de Mexicaanse autoriteiten voor buitenlandse handel het baggerschip Zheng He doorzocht en in beslag genomen. Volgens deze autoriteiten moet het schip geclassificeerd worden als buitenlandse ‘handelswaar’, waarna het in Mexico geïmporteerd zou moeten worden. Jan De Nul Group heeft meer dan 30 jaar ervaring in Mexico en betwist uitdrukkelijk de onrechtmatige classificatie van het schip als handelswaar. Die is zowel onwettig als ongezien.
(Foto: JDN)