Baggerraar en maritieme bouwgroep Jan De Nul uit Hofstade bij Aalst, haalde twee grote contracten binnen in Centraal-Azië. Het eerste omvat de bouw van een nieuwe diepwaterhaven in Anaklia, Georgië. Het tweede project betreft de uitbreiding van de haven van Kuryk in Kazachstan. De bestaande zeehavens zijn momenteel knelpunten voor de ontwikkeling van de Middencorridor, vanwege hun beperkte capaciteit. Jan De Nul Group zal mariene infrastructuur bouwen voor een nieuwe diepzeehaven in Anaklia, Georgië, en een tweede haven in Kuryk, Kazachstan, uitbreiden. Gesprekken met Azerbeidzjan en Turkmenistan zijn aan de gang om verdere uitdagingen qua zeetransport in de Middencorridor aan te pakken.
Maritieme bouwgroep Jan De Nul haalde twee grote contracten binnen in Centraal-Azië. Het eerste omvat de bouw van een nieuwe diepwaterhaven in Anaklia, Georgië. Het tweede project betreft de uitbreiding van de haven van Kuryk in Kazachstan. Beide projecten zullen een belangrijke boost geven aan de Middencorridor, ook bekend als de Trans-Kaspische Internationale Transportroute.
De maritieme handelsroute door de Kaspische en Zwarte Zee wordt beschouwd als een betrouwbaar alternatief voor de noordelijke route door Rusland of de zuidelijke route via het Suezkanaal. De bestaande zeehavens fungeren momenteel echter als knelpunten voor vracht langs deze route.
De bouw van een nieuwe diepzeehaven in Anaklia, Georgië, en de uitbreiding van de haven van Kuryk in Kazachstan zullen deze uitdagingen aanpakken. Jan De Nul Group is betrokken bij beide projecten. Ze voeren baggerwerken uit in Kazachstan en bouwen een golfbreker, toegangskanalen en keerpunten in Georgië.
Stefan Muntoiu, Business Development Manager bij Jan De Nul Group: “Deze projecten zullen een grote economische impact hebben op de regio. De regeringen van Georgië en Kazachstan hebben krachtige beslissingen genomen. We zijn er trots op dat we deelnemen aan de ontwikkeling van deze belangrijke handelsroute.”
Een andere uitdaging voor de ontwikkeling van de Middencorridor is het dalende zeeniveau van de Kaspische Zee als gevolg van de klimaatverandering. Dit is een grote bedreiging voor de natuur en biodiversiteit en betekent ook moeilijkheden voor het transport door de Kaspische Zee.
Stefan Muntoiu: “Voor veranderingen van het zeeniveau zijn we actief in gesprek over mogelijke oplossingen met onder andere Turkmenistan en Azerbeidzjan. Hoe groot de uitdagingen ook zijn, ik ben ervan overtuigd dat Jan De Nul de kennis, tools en expertise heeft om oplossingen op maat te bieden.”
(Foto: JDN)