Baggeraar Jan De Nul uit Aalst laat Voltaire te water, “schip is even hoog als Eiffeltoren”…

Twintig dagen geleden ging Jan De Nul’s installatieschip Les Alizés te water. Gisteren volgde het offshore jack-up installatieschip Voltaire dat voorbeeld op de COSCO Shipping-scheepswerf in het Chinese Nantong. Samen met Les Alizés zal de Voltaire ten dienste staan van de offshore windindustrie, maar zal het ook kunnen worden ingezet voor de ontmanteling van offshore olie- en gasinfrastructuur. De Voltaire wordt het tweede en grootste jack-up installatieschip in de vloot van Jan De Nul: een schaalvergroting in de vloot van Jan De Nul die nodig is om de offshore windparken van de volgende generatie te kunnen installeren. De oplevering van de Voltaire is voorzien voor de tweede helft van 2022, net zoals Les Alizés. De offshore windindustrie wereldwijd is er klaar voor, maar verwacht nu wel al een tekort aan installatieschepen tegen het midden van dit decennium.

De Voltaire werd in eigen huis ontworpen en verlegt de grenzen van de techniek. Het schip is gebouwd om offshore windturbines, inclusief tussenstukken en funderingen, te transporteren, te hijsen en te installeren. Met zijn hoofdkraan met een hijscapaciteit van meer dan 3.000 ton zal het de windmolenparken van de huidige en toekomstige generatie op zee kunnen bouwen. De Voltaire is niet alleen klaar voor de toekomst van de offshore hernieuwbare energiemarkt, maar zal ook kunnen worden ingezet voor de ontmanteling van olie- en gasinfrastructuur op zee. Dit schip is een hefeiland met een geavanceerd jacking systeem. Vier gigantische palen van 130 meter lang liften het schip uit het water om zo stabiel te kunnen werken met een gehesen lading van 16.000 ton, in ongeziene waterdieptes tot 80 meter.

De zeer innovatieve hoofdkraan wordt uitgerust met een Universal Quick Connector (UQC), ontwikkeld door Huisman, in nauwe samenwerking met experten van Jan De Nul’s operationele en engineering teams. Het resultaat is een baanbrekende innovatieve UQC, een grote stap voorwaarts voor veiligere offshore hijsactiviteiten.

In vergelijking met de Vole au vent, het andere jack-up installatieschip van Jan De Nul, biedt de Voltaire bijna dubbel zoveel dekruimte. Het schip zal niet enkel in staat zijn om de toekomstige generatie van windturbines en funderingen te laden, de grotere dekruimte maakt het ook mogelijk om installaties op zee te optimaliseren, en brandstofverbruik en emissies te verlagen. Bovendien zal de Voltaire kunnen varen op biodiesel van de tweede generatie, wat de koolstofvoetafdruk tot 90% vermindert.

Net als Les Alizés is de Voltaire uitgerust met een zeer geavanceerd dubbel uitlaatfiltersysteem: met behulp van een dieselpartikelfilter (DPF) wordt tot 99% van de nanodeeltjes uit de emissies verwijdert, en door middel van een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) vermindert de uitstoot van NOx en andere verontreinigende stoffen tot niveaus die in overeenstemming zijn met de EU Stage V-regelgeving. De Voltaire en Les Alizés worden de eerste twee zeewaardige installatieschepen ter wereld met een extreem lage koolstofvoetafdruk.

(Foto: JDN)

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Economie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *