ASZ ziekenhuis reageert op berichtgeving rond chirurgen…

Het Aalsterse Stedelijk Ziekenhuis (ASZ) reageert op de negatieve berichtgeving van de jongste dagen in de media. Zo kregen we op onze redactie een brief van de Ombudsdienst van het ASZ, met de volgende mededeling. Naar aanleiding van de recente berichtgeving in de pers over klachten over een van onze chirurgen, willen wij benadrukken dat wij veel begrip hebben voor de bezorgdheden en vragen van de betrokken patiënten. Wij willen hierop dan ook een passend antwoord bieden. Toch willen wij een aantal flagrante onwaarheden in de berichtgeving rechtzetten.

1. Brieven waren niet correct geadresseerd Het ziekenhuis wordt beschuldigd van niet reageren op brieven van de advocaat van een patiënt terwijl die door de advocaat zelf verkeerdelijk geadresseerd werden. De directie is pas sinds woensdagavond voor het eerst op de hoogte gebracht van de klacht omdat de raadsman de eerdere brieven enkel aan de dienst had gericht. Brieven die gericht zijn aan een medische dienst of een zorgverlener worden ongeopend aan deze dienst bezorgd omdat deze veelal vertrouwelijke en medische informatie bevatten en dus enkel door de betrokken zorgverlener mogen geopend worden. Gevallen die betrekking hebben op de medische aansprakelijkheid van de arts worden door de arts en zijn verzekering zelf opgenomen. Dit is ook zo verlopen bij de klacht in kwestie.

2. Directie heeft meteen actie ondernomen Nadat de directie op woensdag voor het eerst van deze klacht heeft kennisgenomen, hebben zij meteen zowel telefonisch als via mail contact opgenomen met de raadsman van de patiënt om hem uit te nodigen op een overleg. Hierop is de raadsman echter tot op vandaag nog niet ingegaan.

3. Of er al dan niet sprake is van medische fouten moet altijd geobjectiveerd worden door deskundigen De vraag of er al dan niet medische fouten zijn gebeurd, wordt – zoals de regelgeving het voorschrijft – onderzocht door onafhankelijke deskundigen.

4. Ook met eerdere klachten door medewerkers is aan de slag gegaan Wat de eerste berichten in de pers betreft, waarin een aantal (ex-)verpleegkundigen situaties met betrekking tot de samenwerking tussen de arts en het verpleegkundig team aanklaagden, werd een onderzoek gestart, zelfs al voor deze berichtgeving in de media kwam. Er zijn hierbij duidelijke afspraken gemaakt die ook na de mediaberichtgeving verder worden uitgevoerd en van kortbij worden opgevolgd.

5. Veilige zorg blijft gegarandeerd De directie heeft dus wel degelijk acties ondernomen om de veiligheid van de patiënten te garanderen. Wij blijven kwalitatieve en veilige zorg hoog in het vaandel dragen en doen er dan ook alles aan om dit te garanderen, zodat patiënten met vertrouwen naar ons ziekenhuis kunnen blijven komen. Ongeruste patiënten kunnen steeds bij onze ombudsdienst terecht

Ongeruste patiënten die met vragen zitten, kunnen intussen steeds contact opnemen met de pagina 2|2 ombudsdienst (ombudsdienst@asz.be | 053/76.68.15). Met medische vragen kunnen zij steeds terecht bij hun behandelend arts of het betrokken medisch diensthoofd.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *