De gemeenteraad keurde deze week een nieuw verkeersregime goed voor de Arbeidstraat. “We voeren er eenrichtings-verkeer in volgens een lussensysteem”, zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). “Dat zal een gunstig effect hebben op de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de Arbeidstraat.” Door sluipverkeer nam de verkeersonveiligheid in de Arbeidstraat toe en verschillende buurtbewoners uitten hun ongenoegen over de leefbaarheid van de straat. “Op basis van een inspraakmoment op 6 juli en het indienen van reactieformulieren bleek dat het voorstel voor eenrichtings-verkeer gedragen wordt door de buurt”, vertelt schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen (SD&P). “We ontmoedigen zo het sluipverkeer in deze typische woonstraat.” Chauffeurs kunnen van de Capucienenlaan nog altijd de Arbeidstraat inrijden, maar slechts tot aan de Nieuwbeekstraat. Vanuit de Withuisstraat kan men zowel links als rechts de Arbeidstraat in. Vanop het Keizersplein is het niet meer mogelijk de Arbeidstraat in te draaien. “Met deze nieuwe circulatie zal de veiligheid sterk toenemen omdat de verkeersdrukte fel zal verminderen. De verschillende segmenten van de Arbeidstraat kennen immers tegengestelde rijrichtingen waardoor zo goed als alle doorgaand verkeer onmogelijk wordt.”
De Arbeidstraat, een belangrijke fietsverbinding, zal ook als fietsstraat worden ingericht. “De Arbeidstraat wordt veelvuldig gebruikt door fietsers in functie van woon/school, woon/werk en/of recreatieve verplaatsingen”, legt schepen Casaer uit. “Die rol zal in de toekomst nog meer tot uiting komen wanneer de fietstunnels onder de Siesegemlaan en de Merestraat zijn gerealiseerd. Om de veiligheid van de fietsers te vergroten en fietsen extra te stimuleren, krijgt de Arbeidstraat alvast het statuut fietsstraat.” Zodra de nodige signalisatie is geleverd en geplaatst, gaat het nieuwe verkeersregime in. “Uiteraard zal dat nog tijdig gecommuniceerd worden”, besluit Casaer.