Appiness is genomineerd voor de Rising Star Award 2017, samen met 9 andere innovatieve bedrijven. De Rising Star selectie is een deel van de Fast 50-wedstrijd van Deloitte en is ontworpen voor veelbelovende bedrijven die in de sector actief zijn voor minder dan vier jaar. De genomineerde bedrijven zullen pitchen op 14 november 2017 in Brussel. Een onafhankelijke jury zal daarna de Rising Star 2017 benoemen. Appiness is het bedrijf achter SpottTM. SpottTM is een inspiratieplatform, dat content omzet in inspiratie. Elke kijker heeft zich al eens afgevraagd wat zijn/haar favoriete personage uit Familie draagt, of welke producten Sandra Bekkari in Open Keuken gebruikt. SpottTM geeft antwoord op al deze vragen. Kijkers kunnen zich mobiel, via tablet of de website laten inspireren. Naast acteurs en personages uit televisieprogramma’s, kunnen gebruikers ook geïnspireerd worden door hun favoriete beroemdheden en influencers. SpottTM werkt reeds samen met de belangrijkste influencers.
SpottTM werd gelanceerd in oktober 2016, samen met Medialaan, groep RTL & VRT. Sinds deze lancering is SpottTM 170.000 keer gedownload, wat resulteerde in 7 miljoen impressies, 500.000 kliks en 10.000 winkelmandjes per maand. Door de gebruikers werd SpottTM beoordeeld met een 4+ in de App Store. Om de groei verder te zetten, lanceert SpottTM een link tussen online en offline winkelen. Deze feature werd in Aalst gelanceerd op 18 oktober. Lokale winkeliers zullen hun eigen Spotts maken en kunnen specifieke campagnes lanceren om gebruikers te activeren, zoals het sturen van pushberichten die gebaseerd zijn op de geolocatie van de gebruiker. Daarnaast kunnen de winkeliers de producten die ze aanbieden, aanduiden in reeds bestaande Spotts. Daardoor zullen liefhebbers van Familie ook fan zijn van een winkel die de kleren van hun favoriete personage verkoopt. Vooral wanneer die winkel zich dichtbij bevindt, waardoor de gebruiker het gereserveerde item heel gemakkelijk kan oppikken.
In België won Appiness reeds de prijs voor start-up van het jaar 2017, uitgereikt door DataNews. Deze award wordt uitgereikt aan de meest veelbelovende start-up van België. Ook op vlak van marketing kreeg Appiness reeds erkenning. Zo ontving Appiness een gouden AMMA award als innovatie van het jaar 2017. Deze jaarlijkse Master in Media awards wil het marketing- en communicatiesector promoten door de beste resultaten inzake media-expertise van België te bekronen.
Op internationaal vlak werd Appiness voorgesteld als het meest disruptieve mediabedrijf in de categorie ‘media/retail’ in de Disrupt 100 index. Deze index toont de meest disruptieve bedrijven ter wereld. Appiness was hierbij het enige Belgische bedrijf dat in de lijst stond. Deze zomer werd Appiness nog beloond met een Innovatie award van Microsoft in Washington DC. Daarnaast won ze ook de Mediahoneypot award voor media-innovatie van 2017 in Helsinki en de Cable Labs award voor beste media innovatie van 2017.
Het lokale succes van Appiness heeft gezorgd voor interesse van partners over de hele wereld, met als resultaat de opening van nieuwe kantoren in Londen, Sao Paulo, Rio en Lissabon.“2017 was het jaar waarin SpottTM kon doorbreken: we kregen lokale erkentenis als start-up van het jaar door DataNews, kenden een internationale groei met nieuwe kantoren op drie continenten en kregen lovende feedback van partners en gebruikers. Onze volgende stap is om de jury van de Rising Star Award te overtuigen van de aantrekkelijkheid van ons bedrijf,” aldus Jonas De Cooman, CO-CEO.