Met de twee winterprikken van de afgelopen dagen kon de gemeente gelukkig net als altijd rekenen op de eigen strooiploeg. Zij gaan op pad bij sneeuw en ijzel en zorgen ervoor dat de belangrijkste hoofd- en zijstraten in Denderleeuw berijdbaar zijn. Dit gebeurt telkens volgens het vooraf vastgesteld strooiplan. Op die manier werd in 2019 al veertig ton zout gestrooid. Ook de komende dagen blijven zij stand-by. Het strooien van de wegen gebeurt volgens een vast strooiplan. “Bij sneeuwval of ijzel worden eerst de invalswegen en de busroutes aangepakt. De beide strooiwagens dekken samen meer dan 70% van het gemeentelijk wegennet. De steenwegen worden afzonderlijk bestrooid door het Agentschap Wegen en Verkeer. De drie fietspaden, de schoolroutes en voetpaden bij openbare gebouwen worden manueel sneeuw- en ijsvrij gemaakt. Bestuurders komen sowieso na ongeveer 300 meter telkens op bestrooide wegen terecht”, zegt schepen voor Openbare Werken Jan De Nul.
Woonwijken, kleinere straten of eenrichtingsstraten met weinig verkeer zijn niet prioritair in het strooischema opgenomen. Schepen voor Mobiliteit Yves De Smet: “Daar is uiteraard een goede reden voor. Het is namelijk noodzakelijk dat er voldoende autoverkeer is op de bestrooide wegen om resultaat te boeken. Elke zoutkorrel is voorzien van een chemische mantel om samenklitten te voorkomen. Het verkeer moet deze mantel eerst breken vooraleer het zich vermengt met de aanwezige sneeuw of ijslaag. Daarom is het vaak nutteloos om deze straten te bestrooien. We herbekijken wel ieder jaar het strooiplan en nemen zeker ook de recente meldingen van politie en burgers mee in dit proces.”
“Bovendien kiezen we er bewust voor om niet te kwistig met zout rond te strooien. We willen de kosten voor de belastingbetaler binnen de perken houden. Omdat daarnaast ook dierenwelzijn en het klimaatplan beleidsprioriteiten zijn, proberen we tevens met de viervoeters en het milieu rekening te houden. Zo kan strooizout irritatie en brandwonden veroorzaken en heeft het een negatieve impact op de omliggende vegetatie. Ook op vraag van de Vlaamse overheid gaat onze gemeente zo zuinig mogelijk met haar zoutvoorraad om”, vertelt schepen voor Klimaat en Duurzaamheid Andy Depetter.
De strooidienst rukt uit op basis van de voorspellingen van het Koninklijk Meteorologisch Instituut en oproepen van de lokale politiepatrouilles. “Onze ploegen rukken zo vroeg mogelijk uit en een strooibeurt neemt tussen de twee à drie uur in beslag. Zo vertrokken de strooiwagens bij de sneeuw van vorige week reeds om 4u30. Afhankelijk van de hevigheid van de sneeuwval wordt er beslist of er meerdere strooibeurten nodig zijn. En indien er te veel sneeuw op de wegen ligt, wordt er eerst geruimd met de tractor. In totaal werd er dit jaar al 40 ton zout gestrooid”, besluit schepen Jan De Nul.