Steeds meer Oost-Vlamingen ontdekken de fietssnelwegen. Dat blijkt uit tellingen die de Provincie Oost-Vlaanderen voor de derde keer in vijf jaar uitvoerde op verschillende telpunten langs de fietssnelwegen. In de telperiode in 2023 nam het aantal fietsers op de telpunten gemiddeld met een kwart toe ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Ten opzichte van de eerste tellingen in 2018 was er zelfs een toename van meer dan de 50%. Riet Gillis, gedeputeerde voor Mobiliteit zegt dat de Provincie Oost-Vlaanderen investeerde de afgelopen jaren, samen met verschillende partners, fors in de versnelde ontwikkeling van het netwerk van fietssnelwegen. We legden tientallen kilometers nieuwe fietssnelweg aan en er kwamen een groot aantal fietsbruggen en -tunnels bij. Het fietstelonderzoek bewijst dat die investeringen lonen: op fietssnelwegen waar missing links worden weggewerkt, stijgt het aantal fietsers substantieel!
Tussen 24 en 30 september 2023 werd het aantal fietsers gemeten op zestien telpunten langs elf verschillende fietssnelwegen verspreid over de hele provincie Oost-Vlaanderen: F4 Antwerpen-Gent, F7 Gent-Kortrijk, F27 Aalst-Londerzeel, F41 Zelzate-Antwerpen, F42 Gent-Brugge, F44 Gent-Mechelen, F45 Kortrijk-De Pinte, F400 Gentse fietsring, F404 Gent-Merelbeke, F411 Sint-Niklaas-Hulst, F416 Denderleeuw-Geraardsbergen en F417 Gent-Zottegem.
Ook in 2018 en 2021 werden tellingen op deze locaties uitgevoerd, deels via vaste telinstallaties en deels met mobiele verkeerstellers. Er werd telkens in dezelfde periode (eind september) geteld, om de evolutie zo objectief mogelijk in kaart te kunnen brengen. Bijna de helft van de Oost-Vlamingen die de fietssnelwegen vandaag nog niet gebruikt, geeft aan dat ze dat in de toekomst misschien wel zouden willen doen. Verdere investeringen en het wegwerken van missing links kan hen daarbij het noodzakelijke duwtje in de rug geven.