Dat is de missie! De provincie Oost-Vlaanderen wil daarom samen met enkele gemeenten werken aan kernversterking en aan leefbaarheid. Dit willen ze doen door lokaal in één van de Aalsterse handelskernen een ‘Service Design traject’ uit te rollen. Service Design bureau Knight Moves zal in opdracht van de provincie en in samenwerking met de stad in dialoog treden met een 15-tal bewoners en ondernemers. Tijdens een eerste sessie worden gezamenlijk enkele problemen, uitdagingen en opportuniteiten gedetecteerd. Vervolgens worden in een tweede werksessie concrete en haalbare oplossingen gezocht op maat van de desbetreffende (handels)kern.
De keuze van de stad is gevallen op Herdersem als dienstendorp. Een zeer interessante case om te onderzoeken, gezien het dorp kampt met een afnemend horeca-apparaat, recent geconfronteerd werd met de gevolgen van wegenwerken en ook sommige plaatselijke handelaars overwegen om te stoppen. De eerste resultaten/bevindingen van de studie worden begin 2020 verwacht en kunnen op andere deelgemeenten geprojecteerd worden om ook daar de kern nieuw leven in te blazen.
Gemeenteraadslid Cathy Grysolle (lijst A) kwam op de gemeenteraad van 17 september tussen over de rol die de stad kan spelen in heropleving en herwaardering van de buurtwinkel en het sociale leven en reageerde alvast positief op het traject dat zal worden doorlopen: “We moeten beseffen dat buurtwinkels een belangrijke schakel zijn in het sociale en economische weefsel van dorpskernen en wijken.”
Schepen van Economie Katrien Beulens (CD&V): “Dit traject is een meerwaarde voor het lokaal economisch beleid in de deelgemeenten en kan een aanzet vormen voor concrete realisaties in de praktijk. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten en bijhorende acties die uit deze dialoog zullen voortvloeien.”
Dit traject wordt zowel inhoudelijk als financieel volledig gedragen door de provincie Oost-Vlaanderen en zal dit najaar al uitgevoerd worden. De inbreng van stad Aalst bestaat uit participatie in de tweede werksessie, het voorzien van een locatie voor de beide sessies, het aanreiken van contactgegevens en het gebruik van de lokale communicatiekanalen.