In een persbericht valt raadslid Sam Van de Putte het Aalsterse stadsbestuur aan omdat er een onvoldoende ambitieus fietsbeleid zou worden gevoerd. Het volledige antwoord dat vanuit de stad op de vraag van het raadslid werd gestuurd, kunt u hier terugvinden. Daaruit zou moeten blijken dat de zaak toch iets genuanceerder is.
“Het klopt langs geen kanten dat de Stad Aalst geen ambitieus fietsbeleid zou voeren. Wél integendeel! Aalst stelde zich kandidaat voor Fietsstad van Vlaanderen, voor het eerst ooit doet Aalst mee aan de autoloze zondag, het fietspad naar Gijzegem werd verlicht, er wordt flink geïnvesteerd in fietspaden en fietsenstallingen, … Nooit eerder stond de fiets in Aalst zo hoog op de politieke agenda,” reageert Dylan Casaer, schepen van mobiliteit. “Blijkbaar is dat de sp.a ontgaan. Ook inzake fietsstraten en schoolstraten zijn we volop bezig met geschikte projecten uit te zoeken. Wat wel klopt, is dat er nog geen spontane vraag is gekomen van een school. Dat betekent niet dat er geen gesprekken zijn. Het enige wat we niet gaan doen, je leert uit ervaring, is te vroeg straatnamen lanceren, want dan heb je binnen de kortste keren protest. Wij kiezen voor een rustige dialoog.”
“Toen de Moorselbaan en het invoeren van eenrichtingsverkeer op de agenda stond, hebben we helaas moeten merken dat de sp.a geen partner was voor een echt ambitieus fietsbeleid”, aldus Casaer”.
Antwoord op de schriftelijke vraag van Sam Van de Putte:
Geacht raadslid,
Hartelijk dank voor uw schriftelijke vraag waaruit uw interesse blijkt voor de verkeerssituatie in de omgeving van de scholen in onze stad.
Aalst is een scholenstad en het woon-schoolverkeer draagt in belangrijke mate bij aan de verkeersproblematiek te Aalst. Vooral het autogebruik zorgt voor heel wat negatieve effecten. Tot nu toe ontving de stad nog geen enkele aanvraag van een school of scholengroep om een schoolstraat in te stellen.
Integendeel, meestal gaan vragen in de richting van het faciliteren van autoverkeer tot vlak bij de schoolpoort door bv. het instellen van een kiss en ride strook. Wat dat betreft, is er een cultuuromslag nodig in het denken.
De bereidheid om schoolstraten in te richten is zeker aanwezig. De praktische haalbaarheid vereist in de eerste plaats draagvlak en engagement van scholen zelf. Het statuut ‘van bovenaf opleggen’ heeft zeker geen zin.
Om niet onnodig commotie te veroorzaken, achten we het niet opportuun om nu zelf publiek te maken welke schoolomgevingen/straten al dan niet in aanmerking zouden kunnen komen voor dit statuut.
Wij hopen hiermee een passend antwoord op uw vragen gegeven te hebben.