De meerderheid zal op de gemeenteraad van 22 februari een motie van de oppositie amenderen, om deze in lijn te brengen met eerdere tussenkomsten die werden gedaan bij de NMBS en Infrabel wat betreft de bereikbaarheid van onze stad via het spoor. In de motie ingediend door Raadslid Wantens m.b.t. de optimalisatie van de spoorlijn Burst-Aalst vraagt hij deze te elektrificeren en uit te breiden in uren en in omvang. Wij hebben deze ambitie in het verleden al uitgesproken in overlegmomenten met de NMBS en Infrabel aangezien deze spoorlijn in het verleden al enkele keren als een eventueel af te schaffen lijn werd beschouwd, daar deze op dit moment nog door een dieseltrein wordt bediend.
Aangezien we in Aalst heel erg inzetten op de leefbaarheid van onze stad en de luchtkwaliteit daarbij een cruciale rol speelt, richten we het dringend verzoek om deze lijn de elektrificeren of te onderzoeken of een batterijtrein als alternatief kan dienen. Vanuit de meerderheid stellen we echter voor te onderzoeken of deze lijn, na elektrificatie, tot in Geraardsbergen voor passagiers zou kunnen opengesteld worden in plaats van beperkt tot in Zottegem zoals beschreven in de motie. Op deze manier zouden we zonder overstappen een groot deel van de Denderstreek kunnen bedienen. Bovendien valt er misschien ook iets te zeggen over inzetten op tramtreinen voor dergelijke lijnen. De spoorlijn Burst-Aalst loopt verder door naar Zottegem/Geraardsbergen. Het terug in dienst nemen van deze sporen zou ook een enorm potentieel kunnen aanboren en zou zo op die manier een alternatief bieden voor het autovervoer.
Verder willen we de motie eveneens amenderen voor de bereikbaarheid via het spoor van onze stad te optimaliseren. Ook deze punten van het amendement liggen in lijn met eerdere vragen die we hebben gericht aan de spoorwegen. Aalst heeft als tweede grootste stad van Oost-Vlaanderen met een sterke bevolkingsaangroei tot meer dan 88 000 inwoners op dit moment nood aan een aangepaste bediening via het spoor. De bereikbaarheid van de stad via de spoorweg speelt een zeer belangrijke rol in het mobiliteitsvraagstuk. Zowel Aalstenaars die naar Gent en Brussel pendelen als bezoekers die naar onze stad komen zouden zeker gediend zijn met een latere, een frequentere en een directere bediening. Bovendien zijn de verbindingen met Mechelen en Antwerpen zeker voor verbetering vatbaar. Op die manier plaatsen we onze stad op de plaats die ze als centrumstad verdiend. Door een groter interlokaal belang van het station van Aalst zou daarenboven het station van Erembodegem minder onder druk komen te staan en zou dit ten goede komen aan de leefbaarheid van Erembodegem.
Jean Jacques De Gucht: “Als we Aalst verder op de kaart willen zetten als dé centrumstad van de toekomst dan zullen de Vlaamse en federale overheid meer moeten investeren in onze stad. Op vlak van openbaar vervoer, is onze stad al een tijdje vragende partij om Aalst als station een groter interlokaal belang toe te kennen met betere en snellere verbindingen. De lijn Burst-Aalst wordt in onze motie meegenomen met de vraag tot elektrificatie van deze lijn of het onderzoek naar batterijtreinen. Ook de mogelijkheid tot het inzetten van tramtreinen in dit gebied verdient het nodige onderzoek. Bovendien loopt de spoorlijn Burst-Aalst verder naar Zottegem/Geraardsbergen/Oudenaarde en zou het terug in dienst nemen van deze spoorweg een mooi alternatief bieden voor gans de Denderstreek om via het spoor nu wel een alternatieve aantrekkelijke verplaatsingsmogelijkheid te creëren.”Gelet op de bevolkingsaangroei in Aalst is van het belang dat we inzetten op een grotere bereikbaarheid via het spoor. Het is niet meer van deze tijd dat Aalst geen rechtstreekse lijn heeft met Mechelen en Antwerpen en men anderhalf uur moet rekenen om deze verplaatsing te maken. Bovendien kan een snellere en directere verbinding met Gent en Brussel ervoor zorgen dat mensen sneller de keuze maken om de trein te nemen. Vanuit Brussel kan je bijvoorbeeld rechtstreeks naar Gent Sint-Pieters maar niet naar Aalst.
Daarnaast wil ik er graag op wijzen dat Erembodegem-station één van de eerste plaatsen is waar een Hoppinpunt zal gerealiseerd worden waardoor het een sleutelplaats wordt om te schakelen tussen de verschillende vervoersmodi.
Vanuit het college van burgemeester en schepenen hebben we een ruimer doel voor ogen dat kadert binnen een groter geheel. Immers de spoorbereikbaarheid van een stad als Aalst is belangrijk om haar rol ten volle uit te kunnen spelen als centrumstad. We hopen dan ook dat de fractie Groen! En bij uitbreiding de gehele gemeenteraad dit amendement zal steunen en ons in deze aspiratie zal volgen.