Deze week keurde het college van burgemeester en schepenen de invoering van een zone 30 binnen de gehele Wallenring goed. Dankzij deze maatregel wordt het stadscentrum niet alleen veiliger voor de zachte weggebruiker, ook de leefbaarheid in de binnenstad verbetert er gevoelig door. “Doordat onze charmante stad ook een scholenstad bij uitstek is, is op vele plaatsen reeds sprake van zone 30. Met deze maatregel kiezen we dan ook voor een uniform en duidelijk leesbaar snelheidsregime in onze binnenstad. Als gewezen politierechter kan ik bevestigen dat de impact van een ongeval bij een snelheid van 50 per uur veel zwaarder is dan bij een snelheid van 30 km per uur,” aldus Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA). “We stimuleren scholieren en andere weggebruikers om vaker te voet of met de fiets naar het stadscentrum te komen. Het verlagen van de snelheid binnen de Wallenring verhoogt de verkeersveiligheid in onze binnenstad,” verklaart schepen van mobiliteit Dylan Casaer (lijstA). “Deze maatregel ligt bovendien in lijn met het eerder goedgekeurde Mobiliteits- en Fietsbeleidsplan.”
Schepen van Leefmilieu, Jeugd en Gezin, Iwein De Koninck (CD&V) reageert eveneens tevreden vanuit elk van deze bevoegdheden: “Beter voor de luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot maar vooral ook symbolisch voor onze kinderen en jongeren dat het CBS hier op de eerste schooldag een akkoord over bereikte.” Heel wat straten binnen de Wallenring maken momenteel al deel uit van het voetgangersgebied of er geldt al een maximaal toegestane snelheid van 30 km per uur omdat er scholen gelegen zijn. Concreet wordt de snelheid in de Ridderstraat, Peperstraat, Korte Nieuwstraat, Hopmarkt, Boterstraat, Windmolenstraat, Louis D’Haeseleerstraat, Onze Lieve Vrouwstraat, Houtmarkt, Anna Snelstraat en Volderstraat aangepast van 50 km/u naar 30 km/u.
Deze maatregel zal volgende maand geagendeerd worden aan de gemeenteraad. De datum van inwerkingtreding zal worden bepaald samen het nieuwe circulatieplan.