Via het gezamenlijke project TAK27 gaan Aalst, Tienen en Kortrijk zich meer profileren, respectievelijk als ‘hotspot voor zorg’, ‘stad die innoveert in de voeding van morgen’ en ‘stad van innovatie en creatie’. De drie steden krijgen hiervoor subsidies van het Agentschap Ondernemen. Het letterwoord TAK staat uiteraard voor Tienen – Aalst – Kortrijk. Het cijfer 27 heeft natuurlijk ook een betekenis: 3 steden x 3 opportuniteiten x 3 designtechnieken, om zo een sterker imago te creëren. Het project focust zich sterk op de samenwerking met bedrijven. VOKA Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Leuven zijn niet voor niets de trekkers van het project. Design TAK27 is een innovatief project waarbij de drie steden elkaar kunnen aanvullen en versterken. Er wordt gewerkt met drie designtechnieken: service design, stakeholders engagement en co-creatie. Kort door de bocht uitgelegd betekent dit dat steden hun specifieke doelgroepen definiëren (bv. zorgpatiënt, potentiële investeerder…), hen bevragen en oplossingen zoeken voor eventuele obstakels waarmee ze te maken krijgen. Win-win project. De zoektocht naar oplossingen gebeurt samen met bedrijven, de stakeholders, die zich engageren voor het project. Dit is dus een totaal nieuwe manier om aan citymarketing te doen en een nieuwe manier van samenwerken met de bedrijven. Die worden niet enkel fiere ambassadeurs van de stad, maar kunnen de technieken ook toepassen om een nog beter inzicht te krijgen in de noden van hun klanten. Vlaanderen in Actie Aalst, Tienen en Kortrijk kunnen het project TAK27 realiseren dankzij de financiële steun van Agentschap Ondernemen en VOKA. De kostprijs wordt geraamd op 284 000,- EUR. Het Agentschap Ondernemen neemt hiervan 80% voor zijn rekening. Het project is een knap staaltje van samenwerking, tussen steden, bedrijven, investeerders en de bevolking en toont nogmaals dat Vlaanderen een economische innovatieve regio is. Aalst hotspot voor zorg. Aalst heeft nu al een sterke reputatie als centrum voor zorginnovatie, mede dankzij de twee gerenommeerde ziekenhuizen, wereldvermaarde robotchirurgie en een uitgebreid netwerk aan zorginstellingen. Ook het recent opgestarte AIPA-project (Ageing in Place in Aalst) sluit hier perfect bij aan. De diensten Economie, Stadsmarketing en communicatie en de AIPA-coördinator zetten hun schouders onder het project TAK27 om zo de stad de kans te geven zich nog meer te profileren als zorgstad.