Deze ochtend besliste het college van burgemeester en schepenen dat Stad Aalst zal intekenen op het charter werftransport, opgemaakt door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) in samenwerking met de Vlaamse overheid VVSG en de bouwsector. “Dit charter is bedoeld om zwaar werftransport in schoolomgevingen te vermijden bij het begin en einde van de schooldag”, zo vertelt schepen Dylan Casaer (lijstA), bevoegd voor Mobiliteit. “Via een centraal aanspreekpunt van de Stad kunnen aannemers en bouwheren voortaan samen op zoek naar een alternatief traject, ver weg van kwetsbare kinderen. Onze medewerkers hebben al een gebruiksvriendelijk plan opgemaakt met te verkiezen routes. Dit wordt online ter beschikking gesteld en blijft ten allen tijde up-to-date. We onderzoeken ook de mogelijkheid om een applicatie te ontwikkelen die automatisch de ideale route bepaalt. Work-in-progress dus met oog op een veilige schoolomgeving, één van de speerpunten uit ons nieuwe mobiliteitsplan. ”
“In onze stad wordt er veel gebouwd en al deze werken brengen veel werftransport met zich mee. Bouw- en wegenwerken kunnen hierdoor voor hinder en onveilige situaties zorgen. Door het ondertekenen van het werfcharter pakken we dit aan. Zo kunnen we samen met de bouwsector werken aan een veilige en leefbare stad”, aldus schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt (NVA).
“De Stad heeft zelf ook een voorbeeldrol te vervullen. Wij pasten dit charter al toe op alle bestekken van Mobiliteit en Openbare Werken. In de toekomst zullen we dat ook doen voor werken van andere stadsdiensten, OCMW en gemeentebedrijven”, zo stelt schepen van Openbare Werken Ann Van De Steen (lijstA).
Achter de schermen sleutelen we verder aan een algemeen charter zwaar transport op maat van de Stad. De gesprekken met Voka en Unizo zijn al opgestart”, zo besluit schepen van lokale economie Katrien Beulens (CD&V).