Woningen zonder verwarming of elektriciteit, waar je de trap op moet met een zaklamp. Huizen waar je niet naar boven durft omdat je vreest voor je eigen veiligheid. Een woning zonder toilet. Helaas stellen de controleurs van team Wonen nog regelmatig schrijnende toestanden vast. Iedereen is het er over eens dat leegstaande gebouwen, ongeschikte, onbewoonbare, verwaarloosde en bouwvallige panden moeten aangepakt worden. Aalst wil immers investeren in kwaliteitsvol wonen en een mooi straatbeeld. Een afdoend en doeltreffend belasting reglement is een belangrijk instrument in de bestrijding van dit probleem. De stad heeft haar leegstandsbeleid nu gebundeld in een gloednieuwe brochure.
Belangrijke aanpassingen leegstandsreglement.
Het reglement werd in 2 fases aangepast. In een eerste fase werden de tarieven verhoogd, naar analogie met andere centrumsteden. Zo wordt het eigenaars duidelijk dat de stad niet duldt dat een pand jarenlang blijft leegstaan. Daarom verdubbelt de belasting het tweede jaar en het derde jaar wordt het nog duurder. Het optrekken van de tarieven had duidelijk zijn effect, heel wat eigenaars gingen het leegstandsreglement uitpluizen om te zien of ze er toch niet onderuit konden. Het reglement bleek voor interpretatie vatbaar. Daarom werd het reglement nogmaals aangepast in een tweede fase en zijn de achterpoortjes gesloten. Het volledig herwerkte reglement is nu in voege sinds begin januari 2015. Met de lancering van de nieuwe brochure wil de stad alle eigenaars met leegstaande , ongeschikte of verwaarloosde panden ten gronde informeren over de bepalingen in het nieuwe reglement. Maar-en dit is heel belangrijk-we reiken deze eigenaars meteen de hand om samen op zoek te gaan naar een oplossing voor het probleem. Er zijn heel wat mogelijkheden tot vrijstelling, denk maar aan iemand die een woning renoveert, of denk maar aan de woning van de senior die naar een rusthuis verhuist.
Een brochure in mensentaal.
Het reglement werd transparanter, duidelijker en klantvriendelijker. Burgers kunnen voortaan een vrijstelling aanvragen, de schrapping aanvragen of de verkoop van hun pand melden via modelformulieren of via de woonwebsite van de stad. Maar omdat nogal wat mensen verdwalen in de taal van reglementen investeerde Stad Aalst aanvullend in duidelijke communicatie via een nieuwe brochure. Het is een handig hulpmiddel waarin eenvoudig uitgelegd wordt hoe de vork in de steel zit. De wetgeving rond woon kwaliteit is dan ook niet eenvoudig. Het Grond- en Pandendecreet legt op dat gemeenten verplicht een inventaris met alle leegstaande gebouwen bijhouden. Zowel de Vlaamse Wooncode als de Nieuwe Gemeentewet bepalen criteria voor ongeschikte en onbewoonbare woningen. En om het helemaal af te maken, kunnen zowel de gemeente als de Vlaamse overheid belastingen heffen op deze woningen. Voor wie er eenmalig mee geconfronteerd wordt is dit een kluwen. De brochure moet een handje helpen om de wetgeving duidelijk te maken.
Ook de medewerkers van team Wonen geven advies op maat en helpen eigenaars verder op pad. Samen werken we aan woonkwaliteit. Want wie goed woont, houdt meer van zijn buurt, omgeving en stad. En daarin investeren we heel graag!