Uit het bewonersonderzoek dat Toerisme Vlaanderen eind vorig jaar heeft georganiseerd blijkt dat 81% van de Aalstenaars toerisme in de stad steunt en maar liefst 86% van de inwoners vindt dat de stad Aalst de promotie van toerisme moet ondersteunen. Schepen van Toerisme Caroline De Meerleer (N-VA) is tevreden met deze resultaten, maar wil meer. “Eigen inwoners zijn de beste en meest authentieke toeristische ambassadeurs van een stad. Het is belangrijk dat zij er zich goed voelen en dat ze fier zijn op wat hun stad te bieden heeft. Als zij die ‘blijde boodschap’ op een ander verkondigen, dan is de missie geslaagd,” zegt een gemotiveerde toerismeschepen.
Toeristen in de stad, dat betekent extra inkomsten voor handel en horeca, extra levendigheid in de straten en extra vrijetijdsactiviteiten waarvan ook de Aalstenaars kunnen genieten. Tegelijk waakt de stad erover dat het toerisme geen overlast met zich meebrengt. Samen met Toerisme Vlaanderen voert de stad daarom elke twee jaar een onderzoek bij de inwoners van Groot-Aalst. In het meest recente onderzoek steunt 80,8% van de inwoners toerisme, wat een stijging is ten opzichte van de vorige bevraging in 2021 (76%). Aalstenaars zien vooral een positieve impact op het uitzicht van de stad (62,6%), meer levendigheid in het centrum (63,3%) en meer shopping- en ontspanningsmogelijkheden (44,3%). Het meest negatieve effect dat de Aalstenaars ervaren is het verkeer (30%). Slechts 6% geeft aan dat toerisme soms voor overlast zorgt.
Voor 41,6% van de bevraagden draagt toerisme bij tot het gevoel van trots voor hun stad. Positief is ook dat 57,6% dankzij toerisme een ambassadeursrol wil opnemen. Deze cijfers zitten quasi op hetzelfde niveau als in 2021. De Meerleer had graag een verhoogde fierheid bij de Aalstenaars gezien. “Ik weet dat Aalstenaars op vakantie als eerste zullen binnenstappen in de lokale kerk, het belfort of het museum. Maar als het gaat over hun eigen Sint-Martinuskerk, Unesco-erkend belfort of ’t Gasthuys, ons stedelijk museum, geven sommigen beschaamd toe dat ze die nog niet hebben bezocht. Dus een suggestie aan alle Aalstenaars: trek op pad als toerist in eigen stad en ontdek wat Aalst aan moois en interessants te bieden heeft.”
En dat is wel heel wat! Zo zijn Aalstenaars het er over eens dat Aalst Carnaval een van de grootste toeristische troeven van de stad is (76,4%), net na het belfort (77,9%). De Sint-Martinuskerk (67,6%), het natuurschoon rond de stad en in de deelgemeenten (63,3%) en het stedelijk museum (52,2%) vervolledigen de top 5. Ook winkelen (51,2%) en smakelijke streekproducten (51%) voegen de Aalstenaars toe aan het lijstje met toeristische trekkers. Deze resultaten sterken De Meerleer in de overtuiging dat dit de pijlers zijn waarop we als toeristische stad verder moeten inzetten. “Die top 5 komt niet als een verrassing, maar het is wel belangrijk om van de Aalstenaars de bevestiging te krijgen dat we die troeven verder moeten uitspelen, versterken en erin moeten investeren. Als fiere Aalstenaar zal ik hieraan samen met ons team van Visit Aalst zeer graag de komende maanden verder werken.