In Geraardsbergen smeed men reeds jaren plannen om de parkeervoorzieningen te verbeteren voor de pendelaars en gebruikers van het openbaar vervoer in zijn stad. Zo werd op initiatief van Guido De Padt in 2006 door de Vlaams Bouwmeester een open oproep uitgeschreven om een stedenbouwkundig ontwerp op te maken voor de ontwikkeling en de heraanleg van de stationsomgeving van Geraardsbergen. Het eindrapport van dat masterplan dat in november 2013 door de gemeenteraad werd goedgekeurd, is de neerslag van de consensus die werd bereikt tussen de verschillende partijen: vervoersmaatschappij De Lijn, NMBS holding, Infrabel en de stad zelf.
Een belangrijk onderdeel van het masterplan is de oplossing die werd uitgewerkt voor de bouw van een nieuwe pendel- en randparking in de stationsomgeving. Daarnaast wordt in het masterplan ook een visie uitgewerkt voor de oostelijke en westelijke stationsomgeving: het Stationsplein, de Oudenaardsepoort, de Ezelberg, de Vooruitzichtstraat en de Papiermolenstraat. Met dit masterplan moet het Stationsplein uitgroeien tot het hart van de stadswijken aan de linkeroever van de Dender, als tegenhanger van de Markt op de rechteroever. De parking is dus een belangrijk onderdeel van een ambitieus stadsontwikkelingsproject.
Inmiddels werd ook al een Ruimtelijk Uitvoeringsplan “de Reep” opgestart voor de huidige pendelparking aan de Vooruitzichtstraat. Met het RUP wenst de stad twee grote doelstellingen te realiseren: het omvormen van de site tot een duurzame woonomgeving met een groen karakter en het counteren van de waterproblematiek. De plaatsen die daar verloren gaan, zullen opgevangen worden door de nieuw op te richten stationsparking.
“Na jarenlang aandringen en verschillende demarches naar de NMBS-directie en verschillende nationale politici toe, kreeg ik verleden week van minister François Bellot, belast met de NMBS., een meer dan opbeurend telefoontje”, zegt Guido De Padt. Deze deelde mij mee dat voor Geraardsbergen een bedrag van 7,5 miljoen in het nieuw investeringsprogramma van de NMBS wordt opgenomen voor een parkeertoren. Dat programma wordt (wellicht in de maand september) eerst nog aan de federale regering ter goedkeuring voorgelegd, maar er worden geen obstakels meer verwacht.
Op de foto zie je een beeld uit de presentatie dat in 2014 aan de toenmalige minister Jacqueline Galant werd gegeven tijdens haar bezoek aan de stationsomgeving. Daarbij werd het oorspronkelijk programma wat gereduceerd en wordt een parking voorzien voor 582 parkeerplaatsen (in de huidige situatie zijn er zo’n 510 parkeerplaatsen beschikbaar in de stationsomgeving. Hiervan zijn er ongeveer 420 in gebruik door pendelaars). Uiteraard ligt er ook nog een belangrijke rol weggelegd voor De Lijn. Er wordt tevens 1,8 miljoen euro voorzien voor de renovatie van de perrons en voor de toegankelijkheid van het station van Geraardsbergen.
Guido De Padt: “Ik ben ontzettend gelukkig met deze beslissing. De aanstelling van François Bellot als minister gaf mij na een lange vergeefse strijd, opnieuw hoop. Van bij zijn aantreden heb ik hem gevraagd om aandacht te hebben voor onze stad en voor dit dossier. Het feit dat ik de minister goed ken en wij als collega’s burgemeesters -en leeftijdsgenoten- gedurende vele jaren in dezelfde parlementaire commissie hebben gezeteld, kan wellicht wat geholpen hebben. Maar het is uiteindelijk de sterkte van het dossier die het gehaald heeft, en ook de vastberadenheid om het te realiseren. Het zal nog wel enkele jaren duren, maar dit is een eerste belangrijke stap in de richting van een dynamische stadsontwikkeling, kernversterking en stadsbeleving in Geraardsbergen.”