Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert ca. 400.000 euro in 12 Oost-Vlaamse bedrijven die hun werknemers uit de auto lokken. Dankzij die steun kunnen 2.500 Oost-Vlaamse werknemers duurzamer gaan pendelen: 2.100 van hen kunnen overstappen op een (elektrische) fiets. De Oost-Vlaamse bedrijven gebruiken de middelen onder andere voor de bouw van fietsenstallingen en het installeren van oplaadpunten voor elektrische fietsen. “We willen pendelaars verleiden”, zegt Weyts. “Deze investering moet zorgen voor 1000den extra bedrijfsfietsen in Oost-Vlaanderen. Elke extra bedrijfsfiets is een auto minder in de file”. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts steunt via het Pendelfonds bedrijven en overheden die initiatieven nemen om het woon-werkverkeer duurzamer te maken. De 12de oproep van het Pendelfonds werd volledig toegespitst op fietsprojecten. “De fiets wint stilaan terrein in het woon-werkverkeer, mede dankzij de fors opgevoerde investeringen in fietsinfrastructuur”, zegt Weyts. “Nu moeten er ook binnen de bedrijven extra stimulansen komen. Er moeten meer werknemers de fiets op. Iedereen spreekt over bedrijfswagens, maar ik investeer in bedrijfsfietsen”.
12 Oost-Vlaamse hefboomprojecten krijgen samen ca. 400.000 euro steun. Dankzij deze steun kunnen ongeveer 2.500 Oost-Vlaamse werknemers uit de hele provincie straks duurzamer gaan pendelen: 2.100 van hen kunnen overstappen op een (elektrische) fiets of een speed pedelec. De anderen worden gestimuleerd om te carpoolen of over te stappen op het openbaar vervoer. AZ Nikolaas uit Sint-Niklaas gaat bijvoorbeeld een grote nieuwe fietsenstalling bouwen met plaats voor 565 fietsen en 84 oplaadpunten voor elektrische fietsen. Jan De Nul uit Aalst gaat ook een nieuwe fietsenstalling bouwen, maar maakt ook werk van een interne app die carpoolen stimuleert. Hier werken 1119 werknemers, het bedrijf krijgt een subsidie van 63.767,00 euro. Bij Zero Emission Solutions in Aalst werken er 12 mensen, goed voor een subsidie van 900,00 euro. Onex bvba Aalst heeft 621 mensen in dienst, en krijgt 21.290,00 euro subsidies aangeboden.
“Elk bedrijf kiest een eigen aanpak die aansluit bij de bedrijfscultuur, maar het doel is telkens hetzelfde: werknemers uit de auto lokken en op de fiets zetten”, zegt Weyts. “De bedrijven verplichten hun werknemers niet, maar verleiden hen met het juiste materiaal en de goede infrastructuur. Zo ontstaat er binnen meer bedrijven een echte fietscultuur”.