Ondanks een besparingsmaatregel op Vlaams niveau blijft de stad Ninove het Blue-bike fietsdeelsysteem gratis aanbieden aan de eigen inwoners en aan externen voor wat het Blue-bike punt in Ninove betreft. De 500 gratis abonnementen die de stad jaarlijks verdeelde, verdwijnen wel. Het Vlaams Gewest besliste om enkel tussen te komen in Blue-bike indien ook de gebruiker 1 euro per rit bijdraagt. “Net als in andere steden die Blue-bike gratis aanbieden blijft Ninove de blauwe fietsen kosteloos aanbieden”, vertelt schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel (sp.a-Groen). Een vaste bijdrage per rit zou de populariteit van de deelfietsen immers volledig kelderen terwijl we merken dat mensen door Blue-bike de auto daadwerkelijk thuislaten”.
Maandelijks worden zo’n vierhonderd ritten gerealiseerd in en buiten Ninove. Het type gebruikers van Blue-bike verschilt sterk. “De twee grootste gebruikersgroepen zijn enerzijds bewoners van appartementen die het als lokaal vervoersmiddel gebruiken en anderzijds werknemers die met Blue-bike de ‘laatste kilometer’ van het station tot aan de tewerkstellingsplaats afleggen”, zegt Vande Winkel. Een kleine restcategorie vormen de inwoners die een uitstap maken en buiten Ninove een Blue-bike gebruiken.
De vijfhonderd gratis abonnementen die de stad sinds de opstart van het systeem verdeelde worden wel afgeschaft. Op die manier compenseert de stad de besparings-maatregel van het Vlaams Gewest en blijft het een budgetneutrale operatie. “In de opstart was dit een goede zaak, maar het systeem heeft ondertussen zijn vaste gebruikers”, zegt Vande Winkel. Bovendien kost een abonnement slechts 10 euro per jaar, en dat is uiterst goedkoop als je daarvoor dagelijks en in alle Blue Bike punten een fiets kan ontlenen.